چکیده:
تحقیق حاضر از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها از نوع تحقیقات
توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری دراین پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت بدنی مدارس مقطع
ابتدایی شهرستان ساری ناحیه یک در سال تحصیلی 401-400 بوده است. جامعه آماری حدود 435 نفر
بوده اند. تعیین حجم نمونه با کمک جدول مورگان صورت گرفت که ٢٠١ نفربوده است و به روش در
دسترس نمونهگیری انجام شد. ز آزمونهای استنباطی کلموگروف اسمیرنوف جهت نرمال بودن دادهها،
آزمون تی نمونه ای برای تعیین گزینهها و از آزمون فریدمن به منظور رتبهبندی موانع و عوامل توسعه
ورزشهای پایه در مدارس شهرستان ساری ناحیه یک استفاده گردید. نتایج نشان داد که موانع فرهنگی،
موانع مالی، موانع ساختاری، موانع زمانی، موانع انگیزشی، موانع جسمانی-روانی، موانع مدیریتی و
برنامهریزی بر رشد وتوسعه ورزشهای پایه مدارس تاثیر داشته است. پیشنهاد میشود هر یک از مولفه های
موانع به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و موانع مشارکت از دو دیدگاه معلمان وصاحب نظران
بررسی گردد و اقدامات و راهکارهای موثری در زمینه افزایش پیشرفت ورزشهای پایه ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
بنابراین هر مقدار به کمیت و کیفیت برنامه ورزشی پایه در مدارس توجه و سرمایه گذاری لازم نیز شود، اثرات و تاثیرات مثبت در بهبود الگوهای بعدی زندگی دانش آموزان دارد و بالطبع در پیشرفت و رشد جسمانی و روانی و اجتماعی و فرهنگی دانش آموزان نقش اساسی و سازنده ای دارد و کمک موثری برای استعدادیابی به منظور شناسایی افراد نخبه در رسیدن به ورزش قهرمانی و عادت به فعالیت جسمانی مستمر در سنین بعدی می باشد (مظفری و همکاران ، ١٣٨٨).
برنامه هایی که تعیین میکنند افراد چگونه به فرصت های ورزشی در تمام سنین و با هر توانایی دست یابند برای مثال دانشگاه گلومورگان ٢برنامه ی توسعه ای را با این مضمون شروع کرده است که باید به انجمن مسئول با تمام تجهیزات به معلمان مدارس داد تا ورزش های پایه را در این مقطع شروع کنند.
از نظر ساختار آموزش و پرورش یک دانش آموز نحوه انجام فعالیت های حرکتی و ورزشی عمده خود را در چارچوب درس تربیت بدنی و ورزش آموزش دیده و اجرا میکند و دستاوردهایی که در این تحقیق با شناسایی موانع موجود در ورزش های پایه در مدارس ، به دست میآید، قطعا در توسعه ورزش همگانی و بالطبع ورزش قهرمانی تاثیر گذار می باشد و از طرفی در رشد سلامت جسمانی و روانی و آمادگی های جسمانی و حرکتی و ساختن نیروی فعال و سازنده در نسل فردای جامعه اثرگذار است .
یافته های پژوهش برای اولویت بندی موانع رشد وتوسعه ورزش های پایه در مدارس از آزمون فریدمن استفاده شد که نتایج در جدول ١ نشان داده شده است .