چکیده:
تحقیقات اثربخشی تمرینات چشم آرام و کانون توجه بیرونی بر یادگیری حرکتی کودکان را نشان داده است. باتوجهبه نقش بینایی در تکالیف مهاری که نیازمند توجه، ردیابی، پیشبینی و تصمیمگیری است، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین ترکیبی (توجه بینایی و چشم آرام) بر طول ردیابی توپ و یادگیری مهارت دریافت سرویس والیبال دختران مبتدی بود. نمونه آماری پژوهش حاضر 20 دانشآموز دختر مبتدی با دامنه سنی 12 - 10 سال بودند که بهصورت در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه (هر گروه 10 نفر) تمرین ترکیبی (توجه بینایی و چشم آرام) و تمرین تکنیکی تقسیم شدند. شرکتکنندگان در هر دو گروه بعد از پیشآزمون در 9 جلسه تمرینی جداگانه بهصورت 3 جلسه در هفته شرکت کردند و در هر جلسه ۵ دسته 10 کوششی مهارت دریافت سرویس والیبال با ساعد را اجرا کردند. آزمون یادداری اول ۴۸ ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین و آزمون یادداری دوم ۴ هفته بعد با استفاده از آزمون دریافت سرویس والیبال و ردیاب چشم گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس مرکب 3×2 نشان داد عملکرد گروه تمرینات ترکیبی نسبت به گروه تکنیکی از پیشآزمون تا یادداری اول و یادداری دوم به شکل معنیداری افزایش یافت (007/0=p). نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب طول دوره ردیابی توپ، تفاوت معنیداری را بین دو گروه نشان نداد (842/0=p). به نظر میرسد تمرین ترکیبی (توجه بینایی و چشم آرام) نسبت به تمرین تکنیکی تأثیر قابلتوجهی بر یادگیری حرکتی و اثر مشابهی بر طول دوره ردیابی افراد مبتدی دارد.
Research has shown the effectiveness of quiet eye training and external focus of attention on children's motor learning. Considering the role of vision in interceptive tasks that require attention, tracking, prediction and decision making. The purpose of this study was to investigate the effect of combined training (visual attention and quiet eye) on the length of tracking the ball and learning the skill of receiving volleyball serves for novice girls. The statistical sample of the current research was 20 novice female with an age range of 10-12 years, who were selected as convinience and randomly assigned to 2 groups, combined training and technical training .the participants in both groups participated in 9 separate training sessions, 3 sessions per week, and in each session, they performed 5 blocks of 10 trials to receive the volleyball service with a forearm .The first retention test was taken 48 hours after the last training session and the second retention test was taken 4 weeks later using the volleyball service reception test and eye tracker . The results of the 2x3 Mix ANOVA showed that the performance of the combined training group significantly increased compared to the technical group from the pre-test to the first retention and the second retention (p=0.007). However, the results of the length of the ball tracking did not show a significant difference between the two groups (p=0.842). Combined training seems to have a significant effect on motor learning and a similar effect on the length of the tracking period of novice than technical training.