چکیده:
ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ اﻧﻮاع ادﺑﯽ در ﺗـﺎرﯾﺦ ادﺑﯿـﺎت، ﺷـﻬﺮاﻧﮕﯿﺰ و ﺷﻬﺮآﺷـﻮب اﺳـﺖ و در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ، آﺛﺎر زﯾﺎدی اﻏﻠﺐ ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﻣﻨﻈـﻮم در اﯾـﻦ ﻧـﻮع ادﺑـﯽ ﭘﺪﯾـﺪ آﻣـﺪه اﺳـﺖ. از وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻣﻬﻢ اﯾﻦ ﻧﻮع ادﺑﯽ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﯽ، در زﺑﺎن ﻫﺎی ﻋﺮﺑﯽ، ﺗﺮﮐـﯽ و اردو ﻫﻢ وﺟﻮد دارد و ﺣﺘﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه ادﻋﺎﻫﺎﯾﯽ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﻗﺪﻣﺖ ﺷﻬﺮاﻧﮕﯿﺰ در زﺑﺎﻧﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ زﺑﺎن ﻫﺎی دﯾﮕﺮ، ﺑﻪ وﯾﮋه از ﻃﺮف ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺗﺮک، وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺻﺮف ﻧﻈـﺮ از اﯾـﻦ ﻣﻮﺿـﻮع، آﺷﻮب ﯾﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮ ﺧﻮدﺷﺎن» ﺷﻬﺮاﻧﮕﯿﺰ «در زﺑﺎن ﺗﺮﮐﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺪی ﺗﺮ از ﺳﺎﯾﺮ زﺑﺎن ﻫﺎﺳـﺖ و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت زﯾﺎدی در ﺧﺼﻮص اﯾﻦ ﻧﻮع ادﺑﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ. ﻣﺤﻘ ﻘـﺎن ﺗـﺮک زﺑـﺎن ادﻋـﺎ دارﻧﺪ اﯾﻦ ﻧﻮع ادﺑﯽ اﺧﺘﺼﺎص ﺑﻪ زﺑﺎن ﺗﺮﮐﯽ دارد و اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﭘﺎرﺳﯽ ﮔﻮ آن را از ﺗﺮک ﻫـﺎ ﺑـﻪ ارث ﺑﺮده اﻧﺪ. آﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﺮﺑـﻮط ﻣـﯽ ﺷـﻮد، در اﺻـﻞ وﺟـﻮد ﺷـﻬﺮاﻧﮕﯿﺰ ﻓﺎرﺳـﯽ در آﺳﯿﺎی ﺻﻐﯿﺮ، آن ﻫﻢ در ﺑﯿﻦ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺷﻬﺮاﻧﮕﯿﺰ ﺗﺮﮐﯽ اﺳﺖ. ﻧﮕﺎرﻧﺪﮔﺎن در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، اﺑﺘﺪا ﺑـﻪ ﻮرت اﺟﻤﺎﻟﯽ و ﺑﺮ ﭘﺎﯾﮥ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺗﺮک، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳـﯽ ﺷﻬﺮاﻧﮕﯿﺰﺳـﺮاﯾﯽ در ادب ﺗﺮﮐـﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ، ﺳﭙﺲ ﺷﻬﺮاﻧﮕﯿﺰ اﺳﺘﺎﻧﺒﻮل ﺳﺮودة ﺷﺎﻋﺮی ﺑﻪ ﻧﺎم ﺻﺎﻓﯽ را، ﮐﻪ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺗﻨﻬﺎ ﺷﻬﺮاﻧﮕﯿز شناﺧﺘﻪ ﺷﺪة ﻓﺎرﺳﯽ اﺳـﺖ و ﻧﺴـﺨﮥ ﮐﺎﻣـﻞ آن در ﯾﮑـﯽ از ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧـﻪ ﻫـﺎی ﺗﺮﮐﯿـﻪ
ﻧﮕﻬـﺪار ﻣﯽ ﺷﻮد، ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮده اﻧﺪ.