چکیده:
هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی و
کمرویی در کودکان مقطع ابتدایی بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و جامعه آماری مورد مطالعه شامل
کودکان ۷ تا ۱۰ساله از مهد کودککهای شهر اهواز بود که با استفاده از جدول مورگان ۴۰ نفر انتخاب
شدند. بعد از نمونهگیری تصادفی افراد به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند (۲۰ نفر گروه کنترل و
۰ نفر گروه آزمایش). تحقیق حاضر از حیث هدف» جزء پژوهش کاربردی است که در قالب نوع تحقیق
از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. برای سنجش از دو
پرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینها و سینگک (۱۹۹۳) و پرسشنامه کمرویی سموعی (۱۳۸۲) استفاده
شد. در ادامه برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد قصه
خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی» سازگاری اجتماعی کودکان را تفزایش و و کمرویی آنها را کاهش
میدهد. با توجه به اثربخش بودن قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی و
کمرویی در کودکان میتوان از این روشهای درمانی در کنار سایر روشها بهره جست.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of reading stories by
mothers based on book therapy on social adjustment and shyness in elementary
school children. The current semi-experimental research and the statistical
population studied include 7 to 10-year-old children from kindergartens in Ahvaz,
40 of whom were selected using Morgan's table. After random sampling, people
were divided into two experimental and control groups (20 people in the control
group and 20 people in the experimental group). In terms of the purpose, the
present research is a part of applied research, which was conducted as semiexperimental
research with a pre-test-post-test design with a control group. For
measures, the adjustment of high school students, Sinha and Singh (1993) and the
Samui Shyness Questionnaire (2003) were used. In the following, an analysis of
covariance was used to analyze the data. The research results showed that reading
stories by mothers based on book therapy on social adaptation and shyness in
children increases adaptation and is effective. Considering the effectiveness of
reading stories by mothers based on book therapy on social adjustment and shyness
in children, these therapeutic methods can be used along with other methods.
خلاصه ماشینی:
مطالعات در باب تاثیر قصه درمانی حاکی از اثربخش بودن آن در کاهش علایم افسردگی (شیبانی، ١٣٨٥)، کاهش مولفه های رفتاری پرخاشگرانه از دیدگاه والدین (نصیرزاده و روشن ، ١٣٨٩) و (امایه ، ١٣٩٢)، بهبود سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال سلوک (اصغرزاده سلماسی و پورشریفی، ١٣٩٠)، کاهش بروز پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی (نصرتی و همکاران ، ١٣٩٢)، کاهش پرخاشگری و ناسازگاری اجتماعی کودکان دبستانی (حاجی تهرانی ، ١٣٩٣)، نیز بوده است .
نتایج تحلیل کوواریانس مقایسه متغیر سازگاری اجتماعی در گروه های آزمایش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج بررسی فرضیه ، اثربخشی قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر سازگاری اجتماعی کودکان ، نشان داد باتوجه به مقدار F بدست آمده مربوط به پیش آزمون برابر با ٦/٧٥٢ بوده و از لحاظ آماری درسطح کمتراز ٠/٠١ معنادار است .
نتایج تحلیل کوواریانس مقایسه متغیر کمرویی در گروه های آزمایش و کنترل (به تصویر صفحه رجوع شود) در ادامه نتایج بررسی اثربخشی قصه خوانی مادران مبتنی بر کتاب درمانی بر کمرویی در کودکان ، نشان داد باتوجه به مقدار F بدست آمده مربوط به پیش آزمون برابر با ٧/٩٥٤ بوده و از لحاظ آماری درسطح کمتراز ٠/٠١ معنادار است .
The research results showed that reading stories by mothers based on book therapy on social adaptation and shyness in children increases adaptation and is effective.
Considering the effectiveness of reading stories by mothers based on book therapy on social adjustment and shyness in children, these therapeutic methods can be used along with other methods.