چکیده:
امروزه صنعت گردشگری در تولید ثروت ملی، برقراری امنیت پایدار و تعامل بین ملت ها و فرهنگ ها جایگاه مهمی دارد و در سطح جهان نوعی دیپلماسی پذیرفته شده و مطرح است . این صنعت از دهه ٤٠ میلادی همراه با توسعه خدمات گردشگری و امکانات ریلی، هوایی، دریایی و زمینی با خیز ملایمی گسترش یافت و سفر بخشی از زندگی مردم شد. نقش بارز گردشگری در معرفی فرهنگ ها، زبان ، تاریخ ، آداب و رسوم ، آیین ها و... غیرقابل انکار شد و نقش موثری در تعاملات جوامع بشری خصوصا در عرصه دیپلماسی فرهنگی ایفا کرد. از طرفی معرفی و برندسازی نقش زیادی در توسعه گردشگری دارد، یکی از مهمترین راه های معرفی سایت های گردشگری برای جهانیان ثبت جهانی آنها است که خود به خود باعث برند سازی سایت گردشگری می شود. برای کشوری مثل ایران با توجه به گنجینه گرانبهایی که دارد ثبت جهانی می تواند در جذب گردشگران خارجی موثر ومنبع بزرگی برای تولید ثروت ملی باشد. تحقیق حاضر به دنبال آن است که تاثیر آثارثبت جهانی میراث فرهنگی بر جذب گردشگران خارجی را مورد ارزیابی قرار دهد. کاخ گلستان به عنوان شانزدهمین اثر ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی می باشد که می تواند مقصد گردشگران از سراسر گیتی باشد. با توجه به هدف رساله به نقش ثبت جهانی در افزایش گردشگر و معرفی مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ گلستان در سطح بین المللی پرداخته شده است . اهداف دیگر تحقیق با توجه به رسالت تحقیق بوده است و نقش عوامل دیگر از جمله الگوی مسافرت ، شیوه مسافرت ، تعداد مسافرت برای بازدید از ایران بویژه از کاخ موزه گلستان تحلیل و بررسی شده استنوع تحقیق کاربردی می باشد همچنین روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده است که برای جمع آوری اطلاعات از روش پیمایشی استفاده شده است و ابزار جمع آوری نیز پرسشنامه می باشد. برای این منظور به مدت دو ماه از بازدیدکنندگان به صورت تصادفی پرسشنامه پر شده است . جامعه آماری تحقیق شامل تعداد بازدید کنندگان از کاخ موزه گلستان در طول دو ماه بوده است که با توجه به نامشخص بودن از جامعه آماری از فرمول کوکران استفاده شده است . برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمون های آماری از جمله t یک طرفه مستقل ، t دوطرفه مستقل و همچنین آزمون F استفاده شده است ، نتایج نشان می دهد که ثبت جهانی کاخ موزه گلستان در افزایش جذب گردشگر و همچنین معرفی بین المللی آن تاثیر زیادی داشته است و فرضیات تحقیق مبنی بر تاثیر مثبت ثبت جهانی در افزایش گردشگر و توسعه گردشگری اثبات شدند
Today, the tourism industry plays a significant role in contributing to national wealth, sustainable security and interaction between nations and cultures, and it is widely accepted as a diplomatic tool. This industry began to gradually grow in the 1940s together with the development of tourism services and transportation facilities. Since then, travelling has become a normal part of people. Tourism branding and promotion have a remarkable role in expanding the tourism industry, and one of the most effective ways to promote branding is the international registration of national touristic sites as world heritage sites. Having registered so, they would automatically lead to tourism branding. For a country like Iran which does have a plenty of precious historic sites, it can greatly contribute to national wealth. This research seeks to analytically explore the impacts of international recognition of touristic attractions as world heritage sites on absorbing international tourists. Golestan Palace as the 16th registered site of the Cultural Heritage Organization can be a touristic destination for every international tourist. Due to the objective of the present research, we attempt to show how the international registration of Golestan Palace as at the World Heritage Center have contributed to promotion of tourism in Iran. In this research, our research method has been descriptive-analytical, and relevant data has been collected through direct interviews and questionnaires. For this research, random visitors of the palace were asked to answer the special questionnaires which were designed for this research. The statistical society of the research includes number of international tourists who visited the palace in two months, and as the statistical society was unknown, the Cochran formula is resorted to. The result of the random in-site survey shows that international registration of Golestan Palace has had an incredible impact on attracting international tourists and promoting the palace internationally, and approves the assumptions of our research, namely the positive impacts of international recognition of touristic sites on absorbing international tourist and expanding the tourism industry
خلاصه ماشینی:
براي آزمون فرضيات پژوهش از آزمون هاي آماري از جمله t يک طرفه مستقل ، t دوطرفه مستقل و همچنين آزمون F استفاده شده است ، نتايج نشان مي دهد که ثبت جهاني کاخ موزه گلستان در افزايش جذب گردشگر و همچنين معرفي بين المللي آن تأثير زيادي داشته است و فرضيات تحقيق مبني بر تاثير مثبت ثبت جهاني در افزايش گردشگر و توسعه گردشگري اثبات شدند واژه هاي کليدي: .
جدول ٧: آزمون tيک طرفه مستقل براي سنجش تاثيرگذاري تاثير تثبيت جهاني بر معرفي آن (به تصویر صفحه رجوع شود) در معرفي همچنين نتايج آزمون نشان مي دهد که ميزان معناداري آن در سطح اطمينان ٠/٩٩ مثبت مي باشد، بنابراين با مراجعه به نتيجه آزمون t رديف اول مي توان استنباط کرد که ثبت جهاني کاخ موزه گلستان بر معرفي آن به گردشگران به ويژه خارجي تأثيرگذار بوده است .
70 Reviewing the Impacts of International Registration of Cultural Heritages on Attracting Tourists (Case Study of Golestan Palace) Mona Fallahi Master of Regional Tourism Planning, University of Science & Culture, Tehran, Iran Abstract Today, the tourism industry plays a significant role in contributing to national wealth, sustainable security and interaction between nations and cultures, and it is widely accepted as a diplomatic tool.
Due to the objective of the present research, we attempt to show how the international registration of Golestan Palace as at the World Heritage Center have contributed to promotion of tourism in Iran.