چکیده:
هدف این پژوهش، تاثیر اسباببازی درمانی بر مهارت ذهنی و اجتماعی کودکان پیش دبستانی است. روش پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی و روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بوده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه کودکان پیش دبستانی در سال تحصیلی 1399- 1400 است. حجم نمونه نیز تعداد 30 نفر از کودکان بود. پرسشنامه مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی شهیم (1384) و آزمون بصری- حرکتی بندر گشتالت بوده است. جهت تجزیه و تحلیل از آزمونهای آماری شامل تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج بیانگر این بود که در فرضیه اصلی تاثیر بازی درمانی بر مهارت اجتماعی با مقدار فیشر 936/25 و مهارت ذهنی با مقدار فیشر 012/47 در سطح معناداری (05/0>p) تایید شد. در بررسی تاثیر اسباب بازی بر مهارتهای اجتماعی اختلاف معناداری وجود دارد. یعنی در گروه آزمایش اسباب بازی بر افزایش مهارت اجتماعی کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد. مولفههای رعایت نوبت، مشارکت، همکاری، توجه به نظر دیگران و کنترل خشم در گروه آزمون مقدار بالاتر میباشد. در گروه آزمایش اسباب بازی بر افزایش مهارت ذهنی کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد. بدین معنی که متغییر مهارت ذهنی مولفههای یادگیری تمیز دادن، یادگیری مفهوم یادگیری، قاعده قانون یا اصل، یادگیری حل مساله، رسیدن به قاعده سطح بالاتر در گروه آزمون مقدار بالاتر میباشد.
خلاصه ماشینی:
بنابراين هدف اصلي اين پژوهش پاسخ به اين سوال است که بازي درماني چه تأثيري بر مهارت هاي ذهني و اجتماعي کودکان پيش دبستاني دارد؟ مباني تحقيق ابراهيمي، اصليپور و خسروجاويد (١٣٩٨) در پژوهشي به بررسي تأثير بازيدرماني به شيوه گروهي بر رفتارهاي پرخاشگرانه و مهارتهاي اجتماعي کودکان پيش دبستاني پرداختند.
نتايج بيانگر اين بود که بازي درماني به طور موثري بر تمام ابعاد مهارتهاي اجتماعي کودکان اثرگذار بوده و سبب افزايش مهارتهاي اجتماعي شده است و همچنين ميزان پرخاشگري آنها را نيز کاهش داده و يا تحت کنترل خودشان درآورده است .
بازي درماني سبب افزايش ميزان مهارتهاي اجتماعي و بهبود و يا کاهش مشکلات رفتاري کودکان پيش دبستاني شده است .
9-Wewetzer 10 -Pascal & Suttell جدول ١: پروتکل بازي درماني (سليماني، مسدد و محمدي، ١٣٩٣) (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته ها فرضيه اصلي: تأثير اسباب بازي بر مهارت ذهني و اجتماعي کودکان پيش دبستاني اثرگذار است .
جدول ٢: نتايج کلي تحليل کوواريانس چند متغيره (به تصویر صفحه رجوع شود) معنادار شدن شاخص هاي آزمون چندمتغيره يعني لامبداي ويلکز، اثر هاتلينگ ، بزرگترين ريشه اختصاصي روي و اثر پيلايي (٠/٠٥ > p، ٩٦٦٩٦=F) مويد اين موضوع است که به احتمال ٧٨ درصد اسباب بازي بر مهارت ذهني و اجتماعي کودکان در گروه آزمون تأثير دارد.
بنابراين تأثير بازي و استفاده از اسباب بازي مناسب بر رشد تواناييهاي ذهني و مهارتهاي اجتماعي کودکان پيش دبستاني بسيار اثرگذار است .
The impact of child-centered group play therapy on social skills development of kindergarten children.