چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، مقایسه اثربخشی آموزش خودآگاهی، همدلی و روابط بین فردی بر مسئولیتپذیری زناشویی در دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد واحد شهربابک بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد شهر شهربابک است. نمونه آماری این تحقیق تعداد 30 نفر از دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد شهر شهربابک می باشند که 15 نفر از این افراد به عنواه گروه آزمایش و 15 نفر به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مسئولیت پذیری خانوادگی (FRI) پاتریسیا ام.بی.جورکویست (1984) بوده است. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش خودآگاهی، همدلی و روابط بین فردی بر مسئولیت پذیری تاثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
افرادي که تحت آموزش مهارت هاي زندگي قرار گرفته اند نسبت به زندگي و توانايي هاي خويش آگاه تر هستند و با پذيرش خود و اطمينان به خويشتن مطمئن هستند که با سعي و تلاش مي توانند پله هاي ترقي را طي نمايند و به سطح پذيرش پيشرفت بالاتري برسند آلبرتين ، کاپ آلبرتين ، کاپ و گرونوالد بيان کردند که آموزش مهارت هاي زندگي اثربخشي و سودمندي پايداري در کنترل مشکلات ، فعاليت در جهت رسيدن به اهداف ، بهبود زندگي خانواده ، تايير مثبت در توانايي تصميم گيري ، خودپنداره مثبت ، مسئوليت پذيري ، برنامه ريزي براي آينده و توانايي تفکر انتقادي دارد.
در نتيجه شخص قادر ميشود بدون اينکه به خود و ديگران صدمه بزند، مسئوليت هاي مربوط به نقش اجتماعي خود را بپذيرد و با چالش ها و مشکلات روزانه زندگي به شکل مؤثر رو به رو شود محققان تأثير مثبت مهارتهاي زندگي را در تداوم و استحکام خانواده ها دليلي بر اهميت آموزشها مي دانند، همچنين آموزش اين مهارتها به عنوان يک روش عام درپيشگيري از آسيب هاي خانواده و آسيبهاي فردي و اجتماعي مورد تأکيد بوده است مهارتهاي ده گانه زندگي عبارتند از: ١- مهارت خودآگاهي ٢- مهارت حل مساله ٣- مهارت تصميم گيري ٤- مهارت همدلي ٥- مهارت تفکر خلاق ٦- مهارت تفکر نقادانه ٧- مهارت مقابله با فشار( استرس ) ٨- مهارت مقابله با هيجانهاي ناخوشايند (منفي ) ٩- مهارت ارتباط مؤثر ١٠- مهارت روابط بين فردي مهارت خودآگاهي : خودآگاهي توانايي شناخت خود و آگاهي از خصوصيات ، نقاط ضعف و قوت ، تواناييها و ناتوانائي ها است .