چکیده:
در این پژوهش سعی داریم به بررسی رابطه اشتیاق تحصیلی و مولفه های آن با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسرانه شهرستان هامون بپردازیم. از جامعه آماری معین و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی از 150 نفر از دانش آموزان پسر متوسطه دوم با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای گزینش نموده و مورد بررسی قرار گرفتند. فرض اصلی پژوهش بر این بود که اشتیاق تحصیلی و مولفه های آن با سرزندگی تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم پسرانه رابطه معناداری دارد در این پژوهش برای دریافت اطلاعات اشتیاق تحصیلی از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد 2004و برای دریافت اطلاعات سرزندگی تحصیلی پرسشنامه سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش (۲۰۰۶)استفاده شد. نتایج حاصله رابطه معنادار اشتیاق تحصیلی و مولفه های آن را بر اساس سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر تایید نمود.
خلاصه ماشینی:
مطالعات تجربی نشان داده است که نگرش مثبت به اشتیاق تحصیلی بر مجموعه ای از متغیر های روان شناختی تاثیر می گذارد از قبیل: 1) باورهای دانش آموز درباره توانایی ها و میزان کنترلش 2) اهداف و ارزش های دانش آموز 3) ارتباط اجتماعی دانش آموز و احساس تعلق نسبت به مدرسه برای مثال دانش آموزانی که احساس ناتوانی نسبت به انجام تکالیف شان می کنند یا دانش آموزانی که همه تلاش خودشان را برای انجام تکالیف شان انجام می دهند (فرازنده و همکاران، 1391).
سر زندگی تحصیلی به پاسخی مثبت، سازنده و انطباقی اشاره می کند که شامل انواع چالش ها و موانعی است که در موقعیت های روزمره و عادی آموزشی اتفاق می افتد( پوت وین و همکاران، ۲۰۱۲)، سرزندگی تحصیلی سازه ای است که از درون روان شناسی مثبت برخاسته و به این واقعیت اشاره دارد که آن می تواند دانش آموزان را توانا کند تا به شکلی موفقیت آمیز با موانع و چالش های تحصیلی همچون نمرات ضعيف، فشار امتحان، تکالیف سخت و دشواری که در طول تحصیل و مدرسه رخ می دهد به مقابله بر خیزند (مارتین و مارش، ۲۰۰۸).
سرزندگی آموزشی سازه اي است که از درون روان شناسی مثبت برخاسته(مارتین، 2014) و و به این واقعیت اشاره دارد که آن می تواند دانشآموزان را توانا کند تا به موفقیت آمیزي با موانع و چالش هاي تحصیلی هم چون نمرات ضعیف، فشار امتحان، تکالیف سخت و دشواري که در طول تحصیل و مدرسه رخ میدهد به مقابله بر خیزند (مارتین و مارش، 2008 ) و از عوامل ثمربخش و موفقیت آمیز در زندگی تحصیلی دانش آموزان میباشد (سبزي و فولادچنگ، 1394).