چکیده:
رهبری زیباییشناختی رویکردی مبتنی بر ادارکات احساسی و دانش ضمنی است که از طریق نفوذ احساسی در کارکنان آنها را با خود همراه میسازد. رهبری زیباییشناختی سبک مناسب برای دانشگاههای پیشرو در هزاره سوم است. نظر به اهمیت موضوع در این پژوهش کوشش شد تا الگویی برای رهبری زیباییشناختی در آموزش عالی کشور فراهم شود. پژوهش حاضر از منظر فلسفی مبتنی بر پارادایم تفسیری انجام شد. همچنین از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعهای و از منظر شیوه گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی با روش پیمایشی مقطعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان دانشگاه های دولتی بوده که با روش گلوله برفی، نمونهگیری هدفمند انجام شد و با 13 نفر به اشباع نظری حاصل گردید. مقولههای زیربنایی الگوی رهبری زیباییشناختی با روش تحلیل مضمون شناسایی و روابط مقولههای زیربنایی الگوی رهبری زیباییشناختی با روش ساختاری-تفسیری تعیین گردید. برای انجام تحلیل مضمون از نرمافزار MaxQDA 20 استفاده شد و محاسبات مدلسازی ساختاری-تفسیری با نرمافزار MicMac انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد «رهبری ذهن و احساسات»، «موانع رهبری آموزشی زیباشناسانه» و «راهبرد رهبری آموزشی زیباشناسانه» بیشترین تأثیر را در رهبری زیبایی شناختی داشت. این عناصر بر «جو حاکم در دانشگاه» اثرگذار بودند. جو حاکم در دانشگاه نیز بر «ظرفیتهای فردی» و «ظرفیتهای سازمانی» اثرگذار بود. به همین ترتیب این عوامل بر «دیدگاه معنوی و بینش زیبا» و «رفتار آموزشی زیبا» تاثیر گذاشتند. در نهایت افزایش «آراستگی دانشگاه» به «دانشگاه زیبا» منتهی گردید.
Presenting a Structural-Interpretive Model of Aesthetic Leadership in Higher EducationAesthetic leadership is an approach based on emotional perceptions and implicit knowledge that accompanies them through emotional influence on employees. Aesthetic leadership is the perfect style for leading universities in the third millennium. Considering the importance of this issue in this study, it was tried to provide a model for aesthetic leadership in higher education of the country. The present study was conducted from a philosophical perspective based on interpretive paradigm. Also, in terms of the purpose of an applied-developmental research and from the perspective of data collection method, it is a descriptive research with cross-sectional survey method. The statistical population consisted of all experts of public universities who were sampled by snowball method and theoretical saturation was obtained with 13 people. The underlying categories of aesthetic leadership model were identified by themed analysis method and the relationships between the underlying categories of aesthetic leadership model were determined by structural-interpretive method. MaxQDA 20 software was used for themed analysis and structural-interpretive modeling calculations were performed using MicMac software. The findings showed that "mind and emotion leadership", "barriers to aesthetic educational leadership" and "aesthetic educational leadership strategy" had the greatest impact on aesthetic leadership. These elements influenced the "prevailing atmosphere in the university". The atmosphere at the university also influenced "individual capacities" and "organizational capacities". Similarly, these factors influenced "spiritual perspective and beautiful insight" and "beautiful educational behavior". Finally, the increase in "university adornment" led to "Beautiful University".
خلاصه ماشینی:
مطالعـه حاضـر بـه ايـن پرسـش کليدي پاسخ ميدهد که عوامل زيربنايي رهبري زيباييشناختي در آموزش عالي کشور کدامنـد و الگـوي ساختاري- تفسيري آن عوامل چگونه است ؟ مباني نظري پژوهش اگرچه زيباشناختي يکي از مسائلي است که از بدو تاريخ پيدايش بشر وجود داشته اسـت ؛ امـا نخسـتين نظريه پردازي در اين حوزه توسط بومگارتن و ويکو١ در دهه ١٩٨٠ مطرح شد.
خلاصه مطالعات انجام شده پيشين (رجوع شود به تصویر صفحه) آگوستو و بررسي رهبري آموزشي مبتني بر در اين تحقيق به شکل خاص بر مفهوم "بخشندگي" به عنوان يک همکاران زيباييشناختي در تحقق عدالت مؤلفه کليدي در تثبيت رهبري مبتنيبر زيباييشناختي تأکيد شـده (٢٠٢٠) اجتماعي است سان و ني رهبري زيباشناسي و روحيه معلم در بين رفتارهاي رهبري زيباييشناختي و روحيه معلمان روابط مثبت (٢٠٢٠) تحصيلات پايه دبيرستان و معنيداري وجود دارد.
ويژگي هاي جمعيت شناختي بخش کيفي (رجوع شود به تصویر صفحه) براي ارائه الگوي رهبري زيباييشناختي در آموزش عالي، مصاحبه هـاي تخصصـي نـيم سـاخت يافتـه بـا خبرگان صورت گرفته است .
شاخص هـاي الگوي رهبري زيباييشناختي در آموزش عالي مستخرج از مصاحبه ها به روش تحليل مضمون در جدول ٤ ارائه شده است .
پژوهش حاضر با بررسي و دسـته بنـدي کدهاي توصيفي حاصل از متون مصاحبه ، ٣٣ مقوله سازمان دهنده را شناسايي نموده و باتوجـه بـه شـباهت و قرابت معنايي آنها، در ١٠ مفهوم اصلي شـامل : رهبـري ذهـن و احساسـات ، رفتـار آموزشـي زيبـا، ديـدگاه معنوي و بينش زيبا، آراستگي ، ظرفيت هاي فردي ، جـو حـاکم در دانشـگاه ، ظرفيـت هـاي سـازماني ، موانـع رهبري آموزشي زيباشناسانه ، راهبرد رهبري آموزشي زيباشناسانه و دانشگاه زيبـا دسـته بنـدي نمـوده اسـت .