چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت مؤلفههای ساختاری حکمرانی خوب در دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام شده است.بر این اساس، این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش جمعآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشند که تعداد 187 نفر بهعنوان اعضای نمونه با استفاده از روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند و دادههای مورد نیاز بهوسیله پرسشنامهای محققساخته از میان آنان جمعآوری گردید. روایی صوری ابزار تحقیق، نتایج قابل قبولی را نشان داد و برای پایایی ابزار تحقیق از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان ضریب آلفا برای مؤلفههای پژوهش بیش از 7/0 به دست آمد. درنهایت،نتایج تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده حاکی از آن است که مؤلفههای ساختاری حکمرانی خوب (شامل شفافیت، پاسخگویی، رهبری و مدیریت، کارایی و اثربخشی، مسئولیتپذیری، کنترل و نظارت، و اهداف و مأموریت) در دانشگاه سیستان و بلوچستان از وضعیت مطلوبی برخوردار نمیباشند.
The aim of this study was to evaluate the status of structural components of good governance in University of Sistan and Baluchestan. Accordingly, this research is descriptive-survey in terms of practical purpose and in terms of nature and method of data collection. The statistical population of the study is the faculty members of Sistan and Baluchestan University that 187 people were selected as sample members using the stratified random sampling method and the required data were collected by a researcher-made questionnaire. The face validity of the research instrument showed acceptable results and Cronbach's alpha method was used for the reliability of the research instrument. The alpha coefficient for the research components was more than 0.7. Finally, the results of the analysis of the collected data indicate that the structural components of good governance (including transparency, accountability, leadership and management, efficiency and effectiveness, accountability, control and oversight, and goals and mission) in Sistan and Baluchestan University are not good condition.
خلاصه ماشینی:
درنهايت ، نتايج تجزيه وتحليل داده هاي جمع آوريشده حاکي از آن است که مؤلفه هاي ساختاري حکمراني خوب (شامل شفافيت ، پاسخگويي، رهبري و مديريت ، کارايي و اثربخشي، مسئوليت پذيري، کنترل و نظارت ، و اهداف و مأموريت ) در دانشگاه سيستان و بلوچستان از وضعيت مطلوبي برخوردار نميباشند.
Higher Education اکوسيستم دانشگاه موجب شده است که برنامه ها، محتواها، سياست ها و ساختارهاي نظام هاي آموزش عالي دستخوش تغيير و تحول قرار گيرند؛ به گونه اي که ميتوان گفت ، دانشگاه از کارکرد سنتي خود فاصله گرفته و به تعريف مجدد رسالت هاي خويش ميپردازد.
بر اساس مدل مفهومي پژوهش سؤالات هفت گانه ذيل جهت بررسي وضعيت مؤلفـه هـاي سـاختاري حکمراني خوب در دانشگاه سيستان و بلوچستان تجميع و ارائه شده است : ١.
نتايج آزمون تيتک نمونه اي مؤلفه هاي ساختاري حکمراني خوب در آموزش عالي در دانشگاه سيستان و بلوچستان مؤلفه ها , تعداد , ميانگين , نمره معيار , آماره t , سطح معناداري , وضعيت شفافيت , 187, 2/623, 0/522, 16/290, 0/538, نامطلوب پاسخگويي , 187, 2/481, 0/768, 8/574, 0/713, نامطلوب رهبري و مديريت , 187, 2/713, 0/573, 17/016, 0/833, نامطلوب کارايي و اثربخشي , 187, 2/710, 0/566, 17/158, 0/435, نامطلوب مسئوليت پذيري , 187, 2/698, 0/788, 12/105, 0/418, نامطلوب کنترل و نظارت , 187, 2/789, 0/622, 17/346, 0/257, نامطلوب اهداف و مأموريت , 187, 2/702, 0/489, 19/630, 0/625, نامطلوب بحث و نتيجه گيري طرح حاکميت خوب براي کشورهاي درحال توسعه الگوي مناسبي جهت دست يافتن به توسعه يـافتگي و پيشرفت است .