چکیده:
مسئولیت اجتماعی دانشگاه موضوع مورد توجه سالهای اخیر شده است. با توجه به اینکه ایفای مسئولیت اجتماعی باعث ارتقای سرمایة اجتماعی است. این پژوهش با هدف مدلسازی ساختاریـ تفسیری و تحلیل قدرت نفوذ بین مؤلفههای مسئولیت اجتماعی دانشگاه انجام شد. معیارهای کشفشده تعیین سطح شد و سپس تحلیلی از میزان وابستگی متغیّرها ارائه شد. این پژوهش در زمرة پژوهشهای آمیخته و از نوع کیفی و کمّی است. در مرحلة اول برای کشف مؤلفههای مسئولیت اجتماعی در دانشگاههای دولتی از روش تحلیل مضمون استفاده شد و از طریق مصاحبه با خبرگان این حوزه اطلاعات اولیه کسب و مؤلفههای مسئولیت اجتماعی به دست آمد. در مرحلة بعد، به منظور بررسی رابطة این مؤلفهها با یکدیگر و سطحبندی آنها از روش مدلسازی ساختاریـ تفسیری استفاده شد. جامعة آماری اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بود. نمونهگیری این پژوهش هدفمند بود. طبق یافتههای پژوهش 13 مؤلفه در ارتباط با مسئولیت اجتماعی دانشگاه شناسایی و در 4 سطح دستهبندی شد. نتایج حاکی از این است که مؤلفههای شفافیت، سیاستگذاری علمی، نظام حکمرانی، مدیریت دانشگاه، و فرهنگسازی اثرگذارترین مؤلفهها هستند.
University social responsibility has been the subject of interest in recent years. As fulfilling social responsibility promotes social capital, this study set out to extract the structural-interpretive modeling and analyze the influence levels of various components of university social responsibilities in this regard. In addition, it determined the level of the extracted criteria and provided an analysis of the degree of dependence of system variables. This research was a mixed methods study that had qualitative and quantitative phases. In the first step, thematic analysis was used to obtain the components of university social responsibilities, and basic information and social responsibility components were obtained from interviews with experts in this field. In the next step, in order to investigate the relationship among these concepts and their leveling, the structural-interpretive modeling method was used. The statistical population was comprised of the faculty members of Shahid Beheshti University in Tehran, out of which the sample was obtained using purposive sampling. According to research findings, 13 components were identified in relation to university social responsibility, which were then categorized into 4 levels. The results showed that transparency, scientific policy making, governance system, university management, and enculturation were the most effective components.