خلاصه ماشینی:
"اما دانشآموزای که در سراسر دوران تحصیل شاهد یک اقدام تاریخی در محیط آموزشی یا مکانهای عمومی نیست-یعنی از کسی، یادی نمیگردد و خاطرهای مرور نمیشود،عکس به قصد ثبت و ضبط تاریخی در مدرسه گرفته نمیشود،اهمیتی ندارد که مدیر قبلی که بوده،پیش از این،محل مدرسه چه وقایعی در محیط پیرامون آن رخ داده است-چگونه ممکن است که تاریخ را با خود قرین ببیند،با آن انس بگیرد و آن حس و تجربه کند؟در هیچ جای دنیا، آموزش تاریخ،فقط به کتاب و کلاس تاریخ تنها منجر نیست.
در یک نظام آموزشی که غم ادامهی تحصیل و شغل و کنکور بر همهی امور سایه انداخته است،درسی مانند تاریخ که اساسا هدفی فرهنگی،تربیتی وملی را تعقیب میکند و در همان حال نیز،هیچ اهتمام جدی برای توسعه و ترقی فنون آموزش آن صورت نمیگیرد،چگونه میتواند وظیفهی اصلی خود را انجام دهد؟این فقط مشکل درس تاریخ نیست."