چکیده:
اين مقاله با هدف آسيب شناسي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ، در پي پاسخ به اين سوال است
که : آيا سند تحول به عنوان يک سند راهبردي از ساختار مناسبي برخوردار است ؟ بررسي انجام شده نشان
ميدهد که سند تحول با تکيه بر فلسفۀ تعليم و تربيت اسلامي- ايراني تدوين شده و نزديک ترين و
جامع ترين محتوا را در راستاي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت دارد؛ هم چنين با الهام گيري از اسناد
بالادستي و بهره گيري از ارزش هاي بنيادين آن ها و توجه به اهداف راهبردي نظام جمهوري اسلامي ايران ،
چشم انداز و اهداف تعليم و تربيت در افق ١٤٠٤ تبيين شده است ؛ اما از نظر چارچوب مفهومي، دچار
نقص هاي قابل توجهي مي باشد. در اين مقاله ساختار محتواي سند تحول استخراج شده است . هم چنين با
استفاده از چارچوب نظري برنامۀ راهبردي صنعت ، معدن و تجارت ، مفاد سند تحول بازآرايي و پس از آن
«نمونۀ پيشنهادي» بر اساس چارچوب نظري بيان گرديد. در نهايت نيز براي اطمينان از پوشش مفاد سند
تحول در «نمونۀ پيشنهادي»، بررسي تطبيقي انجام گرفت . «نمونۀ پيشنهادي» با دسته بندي اهداف ، خط
مشيها، راهبردها و غيره که متناسب با سلسله مراتب بايدها ميباشد و هم چنين تعداد مفاهيم کمتر، باعث
فهم بهتر و راحت تر اجرايي شدن اهداف ميگردد.