چکیده:
این پژوهش برای پاسخگویی به این سوال که مقولههای راهبردی موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم شهر تهران چیست؟ انجام شد. این پژوهش برای پاسخگویی به این سوال که مقولههای راهبردی موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم شهر تهران چیست؟ انجام شد.این پژوهش دارای هدف کاربردی است و به روش کیفی انجام شده است. شرکت کنندگان پژوهش را افراد خبره و صاحبنظر در حوزه مدیریت استعداد تشکیل دادند. روش نمونهگیری هدفمند از نوع قضاوتی بود و با اشباع نظری 16 نفر به عنوان نمونه حضور یافتند. برای اندازهگیری از ابزار «مصاحبه» استفاده شد. روایی آن با روش «مثلث سازی» و پایایی آن ضریب کاپای کوهن 615/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق فرآیند سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی به واسطه نرمافزار MAXQDA صورت گرفت. نتایج نشان دادند که «مقولههای راهبردی» مدیریت استعداد در مدارس شامل 4 مقوله فرعی است عبارتند از: رهبری مدرسه؛ شایستهمحوری؛ رشد و توسعه مستمر معلمان؛ تمرکززدایی و تفویض
This study to answer the question of what are the strategic categories affecting the talent management of secondary school teachers in Tehran? Done. This study to answer the question of what are the strategic categories affecting the talent management of secondary school teachers in Tehran? This research has an applied purpose and has been done qualitatively. The research participants were experts in the field of talent management. The purposeful sampling method was judgmental and 16 people were present as the sample with theoretical saturation. The "interview" tool was used for measurement. Its validity was obtained by "triangulation" method and its reliability was Cohen's kappa coefficient of 0.615. Data analysis was performed through a three-step process of open, axial and selective coding by MAXQDA software. The results showed that the "strategic categories" of talent management in schools include 4 sub-categories: school leadership; Meritorious; Continuous growth and development of teachers; Decentralization and delegation