چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی انواع گرایشات ادبی نوجوانان شهر اصفهان در سال 1397پرداخته است. این تحقیق به روش ترکیبی از نوع کیفی-کمی صورت گرفته است.در مرحله اول با اتخاذ رویکرد کیفی سعی پژوهش براین است با دست یابی به دیدگاههای مطلعان کلیدی، تصویری جامع از علل و عوامل و بسترهای موجود فرهنگی-اجتماعی که موجب دگرگونی و تغییر در وضعیت مطالعه و گرایشات ادبی نوجوانان می شود، ارائه شود. برای این منظوردر مجموع تعداد 23 نفر از متخصصان حوزه نوجوان و نوجوانان 17-12ساله به روش نمونه گیری هدفمند و نظری انتخاب شده و از طریق مصاحبه ی نیمه ساختار یافته جمع آوری و تحلیل داده ها ،مدل پارادیمی ارائه شد. برای تعمیق در بررسی داده های مرحله نخست، ازروش کمی استفاده شد. گردآوری داده های کمی با تنظیم پرسشنامه برگرفته از روش کیفی، به صورت پیمایشی وبااستفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای با توجه به مناطق 6گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان، در بین 384نفر دانش آموز/نوجوان مقطع متوسطه انجام شد. دربخش کمی فرضیه ها بانرم افزارspss موردآزمون قرارگرفتند.سپس درمدل سازی ساختاری بااستفاده ازنرم افزارamos فرضیه های ساختاری پژوهش آزمون شدند . یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان مطالعه بیش از همه با متغیر مستقل نگرش به کتاب،ویژگیهای نوجوانی و سپس جامعه پذیری توسط خانواده نسبت دارد.از نظر گرایش به ژانرهای هیجان انگیز ،طنز و تخیلی متغیرهای اصلی تاثیر گذارنگرش به مطالعه،ویژگیهای نوجوانی و نیازهای نوجوانی است.و تنها متغیر مستقل تاثیر گذار برگرایش به ترجمه ویژگیهای نوجوان است.سایر متغیرها تاثیر یکسانی بر تالیف و ترجمه دارند.
Reading as one of the most important sources of information is not only an individual practice that can be pursued for personal interest but also the social status of the community are determinants of reading. This is especially important when it is related to a particular age group and is related to the needs and desires of that group. The present study examines the literary tendencies of adolescents in Isfahan and the social causes of these tendencies.This research has been done by a qualitative-quantitative sequential combination method. For this purpose, a total of 23 adolescents and adolescents aged 12-17 years were selected by purposeful sampling method and after data gathering through semi-structured interviews, data analysis was performed using three-stage coding method. Using a multistage cluster sampling method, 384 high school students were selected according to 6 educational districts of Isfahan.Qualitative findings suggest that causal conditions such as adolescence, family cultural consumption, and socialization make the study a temporary one in contexts such as cultural-socio-economic barriers to adolescent literary tendencies toward translation with emotional genres. Comes with humor and fantasy. Testing the hypotheses shows that the level of study is mostly related to the independent variable on attitude toward books, adolescent characteristics, and then socialization by family. And the needs of adolescence. And the only independent variable affecting translation tendency is adolescent characteristics. Other variables have the same effect on compilation and translation.