چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رفتار سکوت کلاسی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان شهرکرد بود. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 4800 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 320 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها شامل رفتار سکوت کلاسی بهنام فر و همکاران (CSBQ) (1394)، ویژگیهای شخصیتی کاستا و مککری (NEO_PI) (1998) و خودکارآمدی تحصیلی جینگز و مورگان (MJSENS) (1999) بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS 25 وAMOS 25 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است ویژگیهای شخصیتی بهجز باوجدان بودن بر رفتار سکوت کلاسی اثر علی و مستقیم دارند (01/0>P). . همچنین گشودگی نسبت به تجربه، توافق پذیری و باوجدان بودن از طریق خودکارآمدی تحصیلی اثر علی و غیرمستقیم بر رفتار سکوت کلاسی دارد (01/0>P). بنابراین توجه به ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در جهت کاهش رفتار سکوت کلاسی و افزایش مشارکت کلاسی دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
The aim of this study was to investigate the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between personality traits and class silence behavior of sixth-grade female students in Shahrekord. The method of the present study was correlation and structural equation modeling. The statistical population of the study included all sixth-grade female students in Shahrekord city in the academic year 1401-1400 in the number of 4800 people who were selected as a research sample by multi-stage cluster random sampling. Data collection tools included Behnamfar et al.'s (CSBQ) (2015) class silence behavior, Costa and McCreery personality traits (NEO_PI) (1998), and Jings& Morgan (1999) academic self-efficacy ((MJSENS)).SPSS25 and AMOS25 software were used to analyze the research data. The results showed that the model has a favorable fit. Personality traits, except conscientiousness, have a direct and causal effect on class silence behavior (P
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٧، شماره پياپي ٧٦، مهر ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(7), 2022 نقش ميانجي خودکارآمدي تحصيلي در رابطه بين ويژگيهاي شخصيتي و رفتار سکوت کلاسي دانش آموزان The mediating role of academic self-efficacy in the relationship between personality traits and students' classroom silent behavior زهرا خليلي گشنيگاني Zahra khalili Geshnigani PhD Student in Educational Psychology, Department دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي ، گروه روانشناسي ، دانشکده ادبيات و of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, علوم انساني ، دانشگاه لرستان ، خرم آباد، ايران .
عليرغم بعضي مثبت انگاريها در ارتباط با دانش آموزان ساکت در کلاس درس بايد اين نکته ذکر شود که در بسياري از موارد اين دانش آموزان با انجام سکوت در کلاس درس از مشکلات و موانع شخصي، اجتماعي و حتي مشکل مديريت معلم در ارتباط با علت رفتار خود خبر ميدهند که بايستي اين موانع رفع شوند تا دانش آموز رفتار اجتماعي مناسب را در 1 Maricuțoiu & Sulea 2 Bandura 3 Vasile 4 Talsma 5 Grøtan 6 Schunk & Zimmerman 7 Ikps & Marhaeni 8 Poplau نقش ميانجي خودکارآمدي تحصيلي در رابطه بين ويژگيهاي شخصيتي و رفتار سکوت کلاسي دانش آموزان The mediating role of academic self-efficacy in the relationship between personality traits and students' classroom … کلاس از خود بروز دهد.