چکیده:
پژوهش حاضر به تبیین الگوی شرکت های دانش بنیان در زمینه کارآفرینی بین المللی می پردازد که از نظر هدف توسعه ای کاربردی و از نظر روش کیفی و کمی است. جامعه آماری پژوهش را شرکت های دانش بنیان استان تهران که 2800 نفر می باشد، تشکیل می دهد که بر اساس فرمول مورگان و بصورت تصادفی 340 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات لازم در زمینه موضوع پژوهش از مدیران این شرکت ها جمع آوری گردید. روش گردآوری داده ها در بخش کیفی از طریق مطالعات کتابخانه ای و در بخش کمی نیز برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده های به دست آمده از طریق آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که بر اساس نظر افراد مورد بررسی این یافته ها بدست آمد: که شرکت های دانش بنیان با ویژگی هایی مانند نوآوری و خلاقیت; اشاعه دانش، داشتن فعالیت های آموزشی و پژوهشی مناسب. ریسک پذیر بودن؛ رقابت پذیری؛ تجاری سازی محصولات؛ مدیران موفق و کارآمد؛ تاب آوری در برابر تغییر و بین المللی شدن و جهانی شدن نقش موثری در رشد و توسعه کارآفرینی بین المللی دارند.
The present study explains the model of knowledge-based companies in the field of international entrepreneurship, which is applied in terms of development goal and qualitative and quantitative in terms of method. The statistical population of the study consists of knowledge-based companies in Tehran province, which is 2800 people, based on Morgan formula and 340 companies were randomly selected as a sample. Necessary information on the subject of research was collected from the managers of these companies. The method of data collection in the qualitative part is through library studies and in the quantitative part is used to collect information from a researcher-made questionnaire. The obtained data were analyzed through statistical tests, which were obtained based on the opinions of the subjects: knowledge-based companies with features such as innovation and creativity; Dissemination of knowledge, having appropriate educational and research activities. Being risk-averse; Competitiveness; Commercialization of products; Successful and efficient managers; Resilience to change and internationalization and globalization have an effective role in the growth and development of international entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
داده هاي به دست آمده از طريق آزمون هاي آماري مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت که بر اساس نظر افراد مورد بررسي اين يافته ها بدست آمد که شرکت هاي دانش بنيان با ويژگيهايي مانند نوآوري و خلاقيت ، اشاعه دانش ، داشتن فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي مناسب ، ريسک پذير بودن ، رقابت پذيري، تجاريسازي محصولات ، مديران موفق و کارآمد، تاب آوري در برابر تغيير و بين الملليشدن و جهانيشدن نقش مؤثري در رشد و توسعه کارآفريني بين المللي دارند.
٥٦ ـــــــــــــــ مديريت کسب وکارهاي بين المللي، سال پنجم ، شماره ٤، زمستان ١٤٠١ مقدمه از آنجائيکه مهم ترين ويژگي جوامع امروز، تغييرات گسترده ، پيچيدگي و رقابت براي توسعه در بخش هاي مختلف است که بيشتر کشورها براي توسعه و رشد تلاش ميکنند که اين مهم از طريق شرکت هاي دانش بنيان با توليد محصولات جديد و با فن آوري نوين و رقابت در سطح بين المللي و عرضه آن به جهانيان امکان پذير ميباشد که موجب رشد و توسعه کارآفريني بين المللي و ورود به بازارهاي جهاني را فراهم مينمايد.
بيان مسئله با توجه به اينکه کسب وکارهاي کوچک و متوسط (شرکت هاي دانش بنيان ) اين پتانسيل را دارند که با دستاوردهايي نظير نوآوري در فناوري ، پويايي صنعت و ايجاد درآمد، بر اقتصاد جوامع مؤثر باشند و اين شرکت ها با توليد دانش و ارائه محصولات فناورانه به منظور توسعه اقتصادي و حل مسائل بشري فعاليت ميکنند که ميتواند فراتر از مرزهاي ملي قابل استفاده باشد که اين امر منجر به توسعه کارآفريني در فراسوي مرزها و حضور در بازارهاي بين المللي ميشود که همان کارآفريني بين المللي است .