چکیده:
تربیت، یکی از مفاهیم بنیادی و به معنای پرورش و سوق اندیشه ها و رفتار انسان به سمت الگوی خاص و هدفمند و بالفعل نمودن استعدادهای بالقوه مشخص و خاموش نمودن برخی واکنش های منفی است. تربیت، ابعاد مختلفی دارد که یکی از مهمترین ابعاد آن، تربیت اخلاقی است که از بنیادیترین مسایل جوامع بشری است. تبیین دقیق تربیت اخلاقی، شناسایی و بررسی عوامل و موانع موثر آن از مهمترین مسایل حوزه تربیتی است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی و از نوع کتابخانهای در صدد است تا به بررسی عوامل و موانع موثر در تربیت اخلاقی بر اساس آموزههای امام علی (ع) بپردازد. اندیشههای اخلاقی امام علی (ع) مبتنی بر سنت پیامبر (ص) و مکتب حیات بخش اسلام میباشد.. لذا در ابتدا، معنای تربیت و تربیت اخلاقی و سیاسی و سپس عوامل و موانع تاثیرگذار در تربیت اخلاقی بر اساس سخنان امام (ع) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاکی است : از دیدگاه امام علی (ع)، عوامل وراثت، عوامل محیطی (شامل خانواده، دوستان و اجتماع) و اراده فردی از مهمترین عوامل موثر بر تربیت اخلاقی است. همچنین عوامل جهل و نادانی ، عجب و خودپسندی، حبّ دنیا، عالم بیعمل و تظاهر به دینداری از مهمترین موانع موثر در تربیت اخلاقی به حساب میآید.
Training is one of the basic concepts and it means cultivating and directing human thoughts and behavior towards a specific and purposeful pattern and realizing potential talents and silencing some negative reactions. Education has different dimensions, one of the most important of which is moral education, which is one of the most fundamental issues of human societies. Accurate explanation of moral education, identification and study of its effective factors and obstacles is one of the most important issues in the field of education. The present article seeks to investigate the factors and obstacles affecting moral education based on the teachings of Imam Ali (AS) with a descriptive-analytical method and of the library type. Imam Ali's (AS) moral thoughts are based on the tradition of the Prophet (PBUH) and the life-giving school of Islam. Therefore, first, the meaning of moral and political education and then the effective factors and obstacles in moral education based on the words of Imam (AS) ) Has been studied. The results indicate: From the perspective of Imam Ali (AS), hereditary factors, environmental factors (including family, friends and community) and individual will are the most important factors affecting moral education. Also, the factors of ignorance, wonder and selfishness, love of the world, passive world and pretending to be religious are among the most important obstacles in moral education.
خلاصه ماشینی:
بررسي و تحليل عوامل و موانع مؤثر در تربيت اخلاقي بر اساس آموزه هاي امام علي(ع ) در نهج البلاغه محسن ورمزيار١ تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٣/١٠ عليحسين احتشامي ٢ منصور خوشخويي ٣ تاريخ پذيرش :١٤٠١/٠٥/١٧ چکيده : تربيت ، يکي از مفاهيم بنيادي و به معناي پرورش و سوق انديشه ها و رفتار انسان به سمت الگوي خاص و هدفمند و بالفعل نمودن استعدادهاي بالقوه مشخص و خاموش نمودن برخي واکنش هاي منفي است .
بنابراين ، نگارنده تحقيق حاضر را، با هدف بررسي و تحليل عوامل و موانع موثر در تربيت اخلاقي بر اساس آموزه هاي امام علي (ع ) در نهج البلاغه انجام داده است .
پژوهش حاضر، با بررسي و کند وکاو بر آن است تا با استفاده از نهج البلاغه که از منابع دست اول تربيتي دين اسلام است ، ابتدا مفهوم تربيت و تربيت اخلاقي را تعريف نموده ، سپس موثرترين عوامل و موانع ، در تربيت اخلاقي با تحليل سخنان امام علي (ع ) در نهج البلاغه ، مباحث مربوطه در اين زمينه را مورد مطالعه و تحليل قرار داده ، و در پايان نيز از مباحث نتيجه گيري شده است .
مسئله اصلي در اين پژوهش بررسي و تحليل عوامل و موانع موثر در تربيت اخلاقي بر اساس آموزه هاي امام علي(ع ) در نهج البلاغه است .