چکیده:
شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان گردانندگان اصلی چرخهای اقتصادی در تقریباً تمامی کشورها محسوب گردیده و اهمیت و نقش کلیدی این شرکتها در زمینه بهبود شاخصهایی چون تولید ناخالص داخلی و کاستن از فقر و بهبود آمار اشتغال ملی بر کسی پوشیده نمی-باشد. اما این بنگاههای اقتصادی به دلیل ماهیت و ویژگیهای خاص خود دارای محدودیتهایی در زمینههای گوناگونی چون منابع انسانی، منابع مالی، ارتباطات برون سازمانی و .... میباشند که منجر به ورود بازیگران دولتی و غیردولتی در راستای حمایت از آنها و در جهت بهبود عملکردهای مالی و غیرمالی این شرکتها گردیده است. در این زمینه پژوهش حاضر به دنبال شناسایی جوانب حختلف حمایت این بازیگران از شرکتهای کوچک و متوسط میباشد. در پژوهش حاضر محقق با بکارگیری رویکرد مرور نظامند و فراترکیب، به تحلیل نتایج و یافتههای محققین قبلی دست زده و با انجام گامهای 7گانه روش ساندلوسکی و باروسو ، به شناسایی جوانب حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط پرداخته است. در این زمینه به منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت، از روش کاپا استفاده گردید که مقدار آن برای شاخصهای شناسایی شده در سطح توافق عالی شناسایی شد. نتایج حاصل از پیادهسازی گامهای فراترکیب در نرم افزار مکس کیودا نشان داد که جوانب حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط 4 بعد کلی اقدامات غیرمالی صنعت بانکداری، اقدامات مالی صنعت بانکداری، اقدامات غیرمالی نهادی و اقدامات مالی نهادی بوده و این دو بعد مجموعاً دربردارنده 8 مولفه و 55 شاخص میباشند.
Small and medium-sized companies are considered as the main drivers of economic cycles in almost all countries and the importance and key role of these companies in improving indicators such as GDP and poverty reduction and improving national employment statistics per person Not covered. However, due to their special nature and characteristics, these enterprises have limitations in various fields such as human resources, financial resources, external communication, etc., which lead to the entry of governmental and non-governmental actors. In order to support them and to improve the financial and non-financial performance of these companies. In this regard, the present study seeks to identify different aspects of the support of these actors from small and medium companies.In the present study, the researcher has analyzed the results and findings of previous researchers using a systematic and meta-integrated review approach, and has identified the aspects of supporting small and medium-sized companies by performing the seven steps of the Sandlowski and Barroso method. In this regard, in order to measure reliability and quality control, the kappa method was used, the value of which was identified for the indicators identified at the level of excellent agreement. The results of the implementation of hyper-integrated steps in Max Kyoda software showed that the aspects of supporting small and medium enterprises are 4 general dimensions of non-financial measures of the banking industry, financial measures of the banking industry, non-financial institutional measures and institutional financial measures. The two dimensions include a total of 8 components and 55 indicators.
خلاصه ماشینی:
شناسايي جوانب حمايت از شرکت هاي کوچک و متوسط در مطالعات مبتني بر رويکرد فراترکيب آرمان کريمي ١ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٤/١٠ 2 تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٧ پرويز ساکتي آرش هاديزاده ميارکلائي 3 چکيده : شرکت هاي کوچک و متوسط به عنوان گردانندگان اصلي چرخ هاي اقتصادي در تقريباً تمامي کشورها محسوب گرديده و اهميت و نقش کليدي اين شرکت ها در زمينه بهبود شاخص هايي چون توليد ناخالص داخلي و کاستن از فقر و بهبود آمار اشتغال ملي بر کسي پوشيده نميباشد.
شرکت هاي کوچک و متوسط از نقش و سهمي قابل توجه در اقتصاد کشورهاي مختلف من جمله ايران برخوردار بوده و در شرايط پيچيده اقتصادي که اتخاذ رويکردهاي چابک و انعطاف پذيري از ضروريات کسب مزيت هاي رقابتي ميباشد، اين بنگاه هاي اقتصادي زودبازده و کارآفرين تبديل به اصليترين منابع ايجاد شغل در کشورهاي درحال توسعه اي چون ايران شده اند (رضائي و صفا، ١٣٩٤).
افزايش ، تقويت و توسعه حمايت هاي مالي از شرکت هاي کوچک و متوسط ، شامل تأمين منابع مالي ارزان قيمت ، مستقيم ، سريع و بدون تشريفات ، افزايش دوره بازپرداخت وام ها هم زمان با کاهش هزينه تأمين مالي (نرخ بهره ) است ، دوم اينکه پرداخت حداقل ٥٠ تا ١٠٠ درصد يارانه تأمين اجتماعي به اين کسب وکارها براي مدتي معين و سوم ، ارائه انواع خدمات حمايتي، نوسازي و کوچينگ در حوزه هاي مختلف کارآفريني و کسب وکار به اين گونه شرکت ها با همکاري دانشگاه ها و ساير سازمان هاي تحقيقاتي سه دسته مهم از اقدامات حمايتي از کسب و کارهاي کوچک ميباشد (آپياه ١و همکاران ، ٢٠١٥).