چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و عوامل تاثیرگذار بر ارتقای فرهنگ سازمانی (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ ابزار کمی بوده است. جامعه آماری در بخش کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برابر با 4000 نفر و حجم نمونه آماری 350 نفر و در بخش دوم کارشناسان حوزه مدیریت با حجم نمونه 15 نفر جهت پاسخگویی به دو پرسشنامه کارشناسی محقق ساخته بود. یافتهها بر اساس سه مدل تحلیل عاملی، ای اچ پی فازی و دیمتل فازی جهت بررسی وجوه مختلف اهمیت شاخص های فرهنگ سازمانی گزارش شد. تحلیل عاملی نشان دارد که هشت عامل ترکیبی در شکلدهی به فرهنگ سازمانی دخیل هستند (ترکیب 56 گویه). با استفاده از روش ای اچ پی فازی، پنج مورد به عنوان شاخص های دارای بالاترین رتبه وارد ماتریس دیمتل فازی گردید. نتایج نشان دهنده تاثیر شاخص خطرپذیری بر دیگر شاخص ها (خلاقیت و نوآوری، تاثیر نتایج تصمیمات بر کارکنان، توجه به تیم و جاهطلبی و تهورطلبی) بود. در نتیجه،، بر اساس متغیرهای موردمطالعه در پژوهش حاضر و با توجه به نقش مهم شاخص ریسک - خطرپذیری در ارتقای سایر اجزای فرهنگ سازمانی، ترسیم فضایی شاخصمحور در سازمان مبتنی بر عوامل فرهنگی پیشنهاد می گردد.
The aim of this study was to identify the dimensions and factors affecting the promotion of organizational culture (Cultural and Artistic Organization of Tehran Municipality. The method used in this study was descriptive-analytical and quantitative in terms of analysis tools. The statistical population and sample size include two sections of the staff of Tehran Municipality Cultural and Art Organization (population 4000 and sample size equal to 350 people) and management experts (sample of 15 cases). Three models of factor analysis, fuzzy AHP and fuzzy dimtel have been used to investigate different aspects of the importance of organizational culture indicators. Factor analysis shows that 8 combination factors are involved in shaping the organizational culture (combination of 56 items). Then, using the fuzzy HP method, 5 items were entered into the fuzzy demitel matrix as indicators with the highest rank. The results showed the main effect of risk index on other indicators (creativity and innovation, risk, the effect of decision results on employees, team attention and ambition and daring). As a result, based on identifying the variables studied in the present study and considering the important role of risk index in promoting other components of organizational culture, it is proposed to draw an index-based climate in the organization based on cultural factors.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش ، فرهنگ سازماني به عنوان عاملي تعيين کننده در عملکرد سازمان فرهنگي هنري در نظر گرفته شده و موردبررسي قرار گرفته است ، چراکه توجه به فرهنگ سازماني (به طور خاص براي سازماني که خود را متولي امر فرهنگ و هنر در عرصه ي کلانشهر تهران ميداند) از اهميت به سزايي برخوردار است .
پاسخ دقيق اين سؤال که مهم ترين عوامل و ابعاد تأثيرگذار در فرهنگ سازماني (سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران) دغدغه ي اساسي پژوهش بوده است .
بر اساس آنچه گفته شد، اين پژوهش در راستاي ارائه ي الگويي از فرهنگ سازماني مطلوب در سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران به انجام رسيد.
نتايج اين بخش مشخص مينمايد، کدام شاخص ها و گزينه ها بيشترين اهميت و اولويت را در بين عوامل ايجادکنندهي فرهنگ سازماني مطلوب در سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران دارا ميباشند.
محاسبه ي جمع فازي سطور پس از اعمال اوزان اهميت شاخص هاي نه گانه ي فرهنگ سازماني مطلوب بر مبناي اعداد فازي به روش چانگ ، در اين مرحله مجموع امتيازات هر سطح (کرانه بالا، مياني و پايين ) محاسبه شده است .
جدول ١٣: شاخص هاي تصادفي (RI) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل ديمتل فازي در اين بخش در راستاي شناسايي سطوح تأثيرگذاري و تأثيرپذيري شاخص هاي ابعاد فرهنگ سازماني، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، از روش ديمتل فازي بهره برده شده است .
شاخص هاي فرهنگ سازماني شامل : خلاقيت و نوآوري، خطرپذيري، تأثير نتايج تصميمات بر کارکنان، توجه به تيم و جاهطلبي و تهورطلبي بوده است .