چکیده:
نقد پسااستعماری رویکردی مهم در حوزة مطالعات فرهنگی و ادبی است. اسپیواک1 بنیانگذار نظریة فرودست پسااستعماری، با مطالعة روشهای استعمار نو و استثمارِ داخلی و تأثیر آن بر جوامعِ جهان سوم، به معرفی شیوهها و عواقب و عوارض آن پرداخته است. اسپیواک معتقد است حفظ و اشاعة سنتها و تعصبات پنهان و آشکار قومی و جنسیتی در نظام دیرپای مردسالاری، یکی از شیوههای مهم و متداول سلطهگران داخلی به منظور عقبمانده نگهداشتن جوامع ستم دیده محسوب میگردد. وی یکی از معدود متفکرانی است که به اهمیت حضور روشنفکران در زندگی فروستان تاکید میورزد. در این پژوهش به روش توصیفی ــ تحلیلی، داستان عرسالزین، اثر طیب صالح، نویسندة بومینویس سودان، به عنوان متن پسااستعماری، براساس برخی نظریات اسپیواک دربارة فرودستان، بررسی میگردد. صالح داستان مورد نظر را در آستانة سالهای نخستین استقلال وشکوفایی نسبی کشور سودان، ساخته و پرداخته است. به همین سبب در این مقاله سعی بر آن است تا اثبات گردد صالح میکوشد چگونگی نقش موثر صدا و عاملیت روستائیان را در بیداری و شکلگیری جنبشهای آزادیبخش در میان گروه خاص فرودستان به تصویر کشد. نتایج نشان میدهد صالح در خاتمة داستان با دیدی خوشبینانه و قابل تأمل و با ارائة تمثیلی نمادین، برقراری ارتباط اخلاقی را در جامعة فرضی روستایاش، امکان پذیر جلوه میدهد.
Postcolonial critique is one of the important approaches in the field of cultural and literary studies. Spivak, the founder of the post-colonial inferiority theory, by studying the methods of neo-colonialism and internal exploitation and its impact on the societies of the third world, introduced its methods and consequences. Spivak believes that preserving and spreading hidden and open ethnic and gender traditions and prejudices in the long-standing system of patriarchy is one of the most important and common methods of domestic rulers in order to keep oppressed societies backward. Spivak is one of the few thinkers who emphasizes the importance of the presence of intellectuals in the lives of the poor. In this research, using a descriptive-analytical method, the story of Urs al-Zein, written by Tayyab Saleh, a native writer of Sudan, is examined as a post-colonial text, based on some of Spivak's ideas about inferiorities. Saleh has created and narrated the story in question on the threshold of the first years of independence and relative prosperity of the country of Sudan. For this reason, in this article, an attempt is made to prove that Saleh, in addition to reflecting the needs and problems of the rural society, is positively influenced by this historical and political situation, and describes the process of the gradual growth of the individual and social identity of the indigenous and intellectual characters of the story, and Saleh tries to depict the effective role of their voice and agency in the awakening and formation of liberation movements among the special group of Farudostan. According to Spivak's theories that the formation of a collective thinking that has the ability to transform the views of the subjugated and lead to the establishment of a moral relationship in oppressed societies is a difficult matter and requires a lot of time, Saleh ends the story with a vision, optimistic and reflective and by presenting a symbolic allegory, it makes possible the establishment of this moral relationship in the hypothetical community of his village.