چکیده:
خانواده به عنوان اولین و کوچکترین نهادی که هر فرد، به صورت طبیعی، از ابتدای تولد عضو آن میشود. افراد به واسطۀ این نهاد، اولین حضور اجتماعی خود را تجربه میکنند و هویت خود را بر اساس آن شکل میدهند لذا پرداختن به این نهاد طبیعی از منظرهای گوناگون، موضوع تحقیق و پژوهشهای بسیاری بوده است. با ظهور رسانهها موضوعات حوزۀ علوم اجتماعی با وسعت بیشتری دنبال شد. گونهای از این تحقیقات به رسانهها به مثابه ابزاری مهم در جهتدهی و صورتبندیهای اجتماعی پرداختند تا از این طریق معضلات و مسائل ایجاد شده را از مسیر محصولات رسانهای دنبال کنند. خانواده هم به عنوان عنصر اصلی جامعه همواره تحت تأثیر محصولات رسانهای بوده و به اشکال گوناگونی در این تولیدات به نمایش رسیده و نحوۀ بازنمایی خانواده، موضوع بسیاری از پژوهشهای این حوزه شده است. هدف اصلی این مقاله فراتحلیل پژوهشهای انجامشده در حوزه تصویر خانواده در رسانه است که برای رسیدن به آن، مقالات و پایان نامههای موجود در این حوزه مورد مطالعه قرار گرفت و ابتدا به سه دستۀ اصلی پژوهشهای حوزۀ تبلیغات بازرگانی، پژوهشهای سریالهای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی تقسیمبندی شدند و سپس ذیل هر دسته محورها احصا شدند و در مرحلۀ بعد محورهای نزدیک به هم به صورت مقولههایی شکل گرفتند. در نهایت نیز به منظور ایفای نقش رسانهها در تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده پیشنهادهایی ارائه شده است.