خلاصه ماشینی:
"توسع نگاه مادرانه سبب تتبع و تقلید میشد،لذا با توجه به حساسیت حضور زن در صحنهء پیامرسانی فرهنگی انقلاب اسلامی و مبهم بودن رابطهء غنایی زن و مرد-حتی به عنوان همسر در آثار هنری و ادبی-ناگزیر زنان شاعر به الگوهای مردانه روی آوردند و هیجانات و غرایز عاطفی خود را مهار کردند.
زیرا،اصطلاحات رایج در حوزهء عرفان اسلامی مبتنی بر ادبیات مذکر است و به خدمت گرفتن احساسات غنایی برای تهیج حماسهطلبی از سوی زنان شاعر امری نامطلوب و غیراخلاقی.
اما پس از گذشت یک دهه انرژی متراکم ناشی از توقف موضوعات غنایی در آثار هنری دههء دوم رها شد و«نوبت عاشقی»فرا رسید و یک دوره احساسات شبهرمانتیکی در غزل بخصوص تحت تأثیر شعرهای محمد علی بهمنی و سهیل محمودی به وسیلهء شاعران جوان مرور شد،اما بیان این مفاهیم غنایی مصادف بود با بحرانهای اجتماعی و اعتقادی و اقتصادی،و به زودی کمرنگ شد."