خلاصه ماشینی:
"هر گوشهای از این دیار به سان مکان اساطیری نقش بسته در ذهن مرد باستان،مملو از ارواح مرموز،و مشحون از کیفیات گوناگون است و هریک از موجودات واقع در آن،آراسته به فضیلتی و مزین به نیرویی رحمان احمدی ملکی شهر پشت دریاها خاص.
این بهشت تمثیلی که در اصل،نمونهء عالی مکان اساطیری است،یک باغ عادی زمینی با گلها،میوهها و خوردنیهای معمولی نیست تا مکان مناسبی برای شکمبارگان باشد!بلکه فضای ملکوتی و مکان پرگستره،مرموز و رازآلودی است که همهء گوشه و کنارش از رضوان و رحمت الهی مشحون است و سنخیت و هماهنگی سحرآمیزی با روح تعالیطلب و باطن دورنگر انسان دارد.
این دیار که در جهان فراواقع عرفانی قرار دارد،دارای حالت خاصی است:شارستان هزار دروازهء جابلسا و جابلقا در «دیار شهرهای زمرد»(همان قاف،همان اقلیم هشتم)که سرزمین اطمینان و یقین خاطر است،به سان چهار جهت جهان و عناصر چهار گانهء هستی،صورت چهارگوش دارد.
4 پس در واقع،پرورش تصویر شهر آرمانی و تجسم و تکرار خصوصیات آن در اشعار شاعران،روایات اساطیری و متون ادبی،خود اشاره به عمق ارتباط انسان اسطورهای با بدایت هستی و مکان مقدس آغاز خلقت دارد،و از طرفی نشانهء جریان و سیالیت صورت نوعی اساطیر اول در سرنوشت نسلهای بعدی است.
به عبارت بهتر،بنای برجها و خانههای مرتفع و مصفا، و پروراندن درختان سبز و قد کشیده در اشعار و قصههای اساطیری،تلاشی است برای آفرینش مأمن و آرامگهی شایسته برای روح سرکش و کمالگرای انسان،و کوششی است در جهت ایجاد و اتخاذ راه ارتباط صحیح با نمونهء عالی زندگی و الگوبرداری از روی آن و رسیدن به سرچشمهء اکمل هستی و تفسیر نیازها و ضروریات روحی خود و ارتباط با جهان،و نیز تفسیر و تحلیل پدیدههای ژرف و پرمعنی جهان."