چکیده:
لوح محفوظ که در آیات قرآن با عبارات کتاب مبین، کتاب حفیظ، کتاب مرقوم، کتاب مکنون، و امام مبین یاد شده است از واژگان بنیادین قرآن کریم است که چون تنها یک مرتبه در قرآن به کار رفته است؛ سبب وجود اختلاف نظر میان قرآن پژوهان درباره ماهیت و ویژگیهای آن، گشته است. در این نوشتار چیستی و ویژگیهای لوح محفوظ از نظر دو مفسر کبیر قرآن کریم علامه طبرسی وعلامه سید محمدحسینطباطباییمورد مداقه قرار گرفته. درباره ماهیت و چیستی لوح محفوظ نظر صاحبالمیزان که «لوح محفوظ را مرتبهای از مراتب وجود قرآن میداند» پسندیده و ارجح به نظر میآید. گرچه سایر اقوال گفته شده نیز، ازاتقان کافی برخوردار است. از ویژگیهای لوح محفوظ نیز جامعیت آن را میتوان بر سایر ویژگیها برتر دانست چون به نوعی سایر ویژگیها را در خود دارد. مطالب تحت عنوان «بررسی تطبیقی چیستی لوح محفوظ ویژگیهای آن در المیزان و مجمعالبیان» به روش تحلیلی و توصیفی به رشته تحریر و تدوین درآمده است.
The Preserved Tablet, which is mentioned in the verses of the Qur'an with the expressions of the Book of Mubin, the Book of Hafiz, the Book of Marqum, the Book of Maknun, and the Imam of Mubin, is one of the basic words of the Holy Qur'an, which is used only once in the Qur'an; It has caused controversy among Quranic scholars about its nature and characteristics. In this article, the nature and characteristics of the protected tablet have been studied from the point of view of two great commentators of the Holy Quran, Allameh Tabarsi and Allameh Tabatabai. Regarding the nature and nature of the protected tablet, Sahib al-Mizan, who considers the protected tablet to be one of the levels of the Qur'an, seems to be preferred and preferred, because before this the commentator Mullah Sadra Shirazi also had this opinion. However, the other statements made are sufficiently convincing. Among the features of the protected tablet, its comprehensiveness can be considered superior to other features because it has other features in it. The articles entitled "Comparative study of what is a preserved tablet and its characteristics in Al-Mizan and Majma 'al-Bayan" have been written and compiled in an analytical and descriptive manner.
خلاصه ماشینی:
علامه طبرسي در اين مبحث با صاحب الميزان هم عقيده نيست و ذيل آيات مورد استناد علامه براي اثبات مدعي خود، اين مفهوم را براي لوح محفوظ ذکر نمي کند بلکه به ذکر اين نکته مي پردازد که قرآن در لوح محفوظ است و چون کتاب هاي ديگر از روي قرآن گرفته مي شوند، امّ الکتاب ناميده شده است .
طبق آية شريفة قرآن کريم ، تمام پديده هاي هستي از کوچک و بزرگ در دو کتاب يا لوح تکويني نوشته مي شوند که هر کدام از آنها ويژگي خاص خود را دارند و عبارت اند از: ١- لوح محفوظ که گاهي از آن به امّ الکتاب (زخرف /٤)، کتاب مسطور (طور/٢)، رق منشور (طور/٣)، کتاب مکنون (واقعه /٧٨) و کتاب حفيظ (ق /٤) تعبير شده است و آنچه در اين کتاب ثبت شده قابل تغيير نيست و دگرگوني در آن راه ندارد.
با توجه به تفسيري که علامه طبرسي و صاحب الميزان در ذيل تفسير آية شريفه ارائه کرده اند، تبيين مي گردد که يکي از ويژگي هاي لوح محفوظ اين است که ريشة تمامي کتب آسماني است ، و هر کتاب آسماني اي از آن استنساخ مي شود (طبرسي ، ١٣٧٢، ٩: ٦٠ و طباطبايي ، ١٤١٧، ١٨: ٨٤).
Bibliography The Holy Quran Ibn Babuyeh, Muhammad bin Ali (1421 AH).