چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامة آموزش نیرومندیهای منشی بر بهزیستی روانشناختی و تابآوری در گروهی از دانشآموزان پسر انجام شد. در این پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل غیر معادل، 30 دانشآموز پسر 12ساله در مدارس غیر دولتی منطقة 3 شهر تهران در سال تحصیلی (1400-1399) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکتکنندگان قبل و بعد از آموزش به نسخة کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی (ریف،1980) و نسخه ۲۸ سؤالی تابآوری کودک و نوجوان انگار و لیبنبرگ (2009) پاسخ دادند. برنامة آموزش نیرومندیهای منشی در 10 جلسة یکساعته به شیوة گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد برنامة آموزش نیرومندیهای منشی در افزایش پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، زندگی هدفمند و رشد فردی و تابآوری در دانشآموزان گروه آزمایش بهطور معناداری مؤثر بود. در مجموع، یافتههای این بررسی نشان داد برنامة آموزش نیرومندیهای منشی از طریق تقویت فضایلی مانند خرد، دلیری، انسانیت، عدالت، میانهروی و تعالی و توانمندیهای شناختی و رفتاری مانند خلاقیت، کنجکاوی، وسعت دید، شجاعت، صداقت، شور و شوق، مهربانی، هوش اجتماعی، کار گروهی، عدالت، خودنظمدهی، ستایش زیبایی، قدرشناسی، امید، معنویت و... در تحقق ایدة بهزیستی و ایمنسازی روانی دانشآموزان بهطور تجربی مؤثر است.. بر این اساس، برگزاری دورههای آموزشی و کارگاهی در زمینة بهبود و تقویت نیرومندیهای منشی بهمنظور افزایش بهزیستی روانشناختی و تابآوری در نوجوانان توصیه میشود.
This paper aims to study the effectiveness of character strengths-based educational program on psychological well-being and resilience in a group of male students. The study is quasi-experimental study with pre-test and post-test design with nonequivalent control group. 12 years old boy students (30 samples) in private school in district 3 of Tehran & in the academic year of (1399-1400) were selected using convenience sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups. They answered the short version of psychological well-being scale (Reef, 1980) and 28-question version of child and adolescent resilience Liebenberg & Ungar (2009) before and after the training. Character strengths-based educational program implemented in 10 one-hour sessions in a group manner for the experimental group. The results of applying the statistical method of multivariate analysis of covariance showed that the character strengths-based educational program had a significant effect on increasing self-acceptance, positive relationships with others, purposeful life and personal growth and resilience among experimental group students. Overall, the findings of this study showed that the character strengths-based educational program is empirically effective on learners’ well-being and psychological immunity through the strengthening of virtues such as wisdom, courage, humanity, justice, temperance, and transcendence, also cognitive and behavioral abilities such as creativity, curiosity, authenticity, courage, honesty, zest, kindness, social intelligence, teamwork, justice, self-regulation, appreciation of beauty, gratitude, hope & religiousness. Accordingly, it is recommended to hold training courses and workshops on improving and reinforcing the character strengths in order to increase the psychological well-being and resilience among adolescents.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل کواريانس چندمتغيري نشان داد برنامۀ آموزش نيرومنديهاي منشي در افزايش پذيرش خود، روابط مثبت با ديگران ، زندگي هدفمند و رشد فردي و تابآوري در دانش آموزان گروه آزمايش به طور معناداري مؤثر بود.
ArPstrong با توجه به اينکه نوجواني به عنوان دورة انتقال به بزرگسالي دوره اي پرچالش و پرخطر و استرس زا است و نيز با توجه به پيامدهاي منفي رواني ناشي از فاصلۀ اجتماعي در شرايط همه گيري ويروس کرونا، ارتقاي سلامت روان نوجوانان با استفاده از مداخله هاي آموزشي به موقع در سنين ورود به اين دوره ميتواند در تحقق ايدة کلاس شکوفا و ترويج آموزش مثبت نگر در مدارس ايران اثرگذار باشد.
خلصۀ جلسات آموزش نيرومنديهاي منشي بر اساس مدل لينکينز و همکاران (٢٠١٤) جلسه , عنوان هر جلسه , محتوا , هدف اول , معارفه , پيش از حضور در کلاس ، هر يک از دانش آموزان مقياس هاي بهزيستي روان شناختي و تاب آوري را تکميل کردند.
بر اين اساس ، برنامۀ آموزشي نيرومنديهاي منشي بر بهزيستي روان شناختي و تاب آوري دانش آموزان در سطح معناداري (٠٠٥>P) تأثيرگذار است .
بحث و نتيجه گيري در پژوهش حاضر اثربخشي برنامۀ آموزش نيرومنديهاي منشي بر بهزيستي روان شناختي و تاب آوري در ميان گروهي از دانش آموزان پسر ١٢ ساله بررسي شد.
بر اساس يافته هاي پژوهش پيشنهاد ميشود اثربخشي برنامۀ آموزش نيرومنديهاي منشي در دانش آموزان دختر و پسر مقايسه شود تا توان تفسيري اين برنامه براي بهزيستي روان شناختي و ايمن سازي در مواجهه با موقعيت هاي مختلف مشخص شودد.