چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی اثرات تغییرات بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های عمومی، اداری و فروش بر مدیریت سود مصنوعی در 88 شرکت از 12 صنعت شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1384 الی 1393 است. مبانی نظری و دادههای تحقیق بر اساس روش کتابخانهای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش همبستگی با استفاده از رگرسیون چند متغیره انجام شده است . نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که رابطه معکوس و معنی داری میان تغییرات بهای تمام شده کالای فروش رفته و مدیریت سود مصنوعی (مبتنی بر اقلام تعهدی) وجود دارد. به بیان دیگر، شواهد این تحقیق نشان می دهد که هرگاه با افزایش تورم، بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت های مورد مطالعه افزایش یابد، در آن صورت سود را نمی توان از طریق مدیریت سود مصنوعی ( مبتنی بر اقلام تعهدی)، بیش نمایی نمود . همچنین نتایج این تحقیق، تأیید می نماید که رابطه میان تغییرات هزینه های عمومی، اداری و فروش و مدیریت سود مصنوعی، رابطه ای معنی دار و مثبت است. یعنی مدیران شرکتهای نمونه تحقیق با افزایش هزینه های عمومی ، اداری و فروش سود را از طریق مدیریت سود مصنوعی بیش نمایی می کنند.
The purpose of this paper is to investigate the effect of cost of good sold (CGS) and selling, general & administrative (SGA) expenses changes on artificial earnings management. We use 88 listed firms from 12 industries on Tehran Stock Exchange from 2005 to 2014. We provide the theoretical foundations and collect data by Archival research method. To analyse the research data, we apply a multivariable regression model. The results show there is a negative and significant relation between cost of good sold changes and artificial earnings management (accruals- based-earnings management). In the other words, the evidence in this study explains whenever because of rising inflation, the cost of good sold increases then it is not possible to maximize earnings by artificial earnings management (accruals-based earnings management). In addition, based on the research results, selling, general & administrative expenses changes are associated positively and significantly with the artificial earnings management. It means that firm’s managers can maximize earnings by artificial earnings management when selling, general & administrative expenses increase.
خلاصه ماشینی:
تغییرات هزینه های عملیاتی و مدیریت سود مصنوعی 1 بهمن بنیمهد 2 مهدی مراد زاده فرد 3 کیانوش میرانشاهی چکیده هدف مقاله حاضر بررسی اثرات تغییرات بهای تمام شده کالای فروش رفته و هزینه های عمومی، اداری و فروش بر مدیریت سود مصنوعی در ٨٨ شرکت از ١٢ صنعت شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی ١٣٨٤ الی ١٣٩٣ است .
نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که رابطه معکوس و معنیداری میان تغییرات بهای تمام شده کالای فروش رفته و مدیریت سود مصنوعی (مبتنی بر اقلام تعهدی) وجود دارد.
به بیان دیگر، شواهد این تحقیق نشان میدهد که هرگاه با افزایش تورم ، بهای تمام شده کالای فروش رفته در شرکت های مورد مطالعه افزایش یابد، در آن صورت سود را نمیتوان از طریق مدیریت سود مصنوعی ( مبتنی بر اقلام تعهدی)، بیش نمایی نمود .
کردستانی و علیپور اصل (١٣٨٩) در پژوهشی بررسی نمودند که آیا تغییرات فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته و جریان های نقدی با قیمت سهام رابطه دارند؟ آنها به دنبال پاسخ این سوال بودند که آیا میان اجزای سود و قیمت سهام رابطه ای وجود دارد؟ یا به عبارتی تغییرات اجزای سود نیز مانند سود حسابداری مورد توجه سرمایه گذاران قرار میگیرد.
فرضیه اول : فرضیه اول این پژوهش به صورت زیر بیان شد: H٠: میان تغییرات بهای تمام شده کالای فروش رفته و مدیریت سود رابطه معنیداری وجود ندارد.
Financial Crisis And Earnings Management: The European Evidence ", The International Journal of Accounting, Volume 49, Issue 4, , pp 455 —478 16.