چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی تورش رفتاری سرمایهگذاران با تحلیل تم و رویکرد ساختاری تفسیری-دلفی فازی میباشد.روششناسی پژوهش: این پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که در بازه زمانی 1400-1399 انجام شده است و از نظر هدف، اکتشافی و از حیث ماهیت و روش شناسی، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان در حوزه بازار سرمایه و خبرگان دانشگاهی تشکیل میدهند که با استفاده از اصل کفایت نظری و روش نمونهگیری گلوله برفی 16 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردید. در بخش کیفی پژوهش از روش تحلیل مضمون (تم) برای شناسایی عوامل اثرگذار بر تورش رفتاری استفاده گردید و برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته (عمیق) بهره گرفته شد. همچنین در بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و برای تعیین اثرگذارترین مولفهها، از تحلیل ساختاری تفسیری و تحلیل MICMAC استفاده شده است.یافتهها: یافتهها در بخش کیفی با استفاه از تحلیل مضمون نشان داد که عوامل موثر بر تورش رفتاری سرمایهگذاران در ایران متشکل ازویژگیهای شخصیتی، دامهای ادارکی و رفتاری، نقشه سفرمشتری، ظهورذهن جمعی، نظریه رفتارمکاشفهای، نظریه چشم انداز، نظریه بازار و ناهماهنگی شناختی میباشد.اصالت / ارزش افزوده علمی: نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی و اولویتبندی مهمترین عوامل اثرگذار بر تورش رفتاری سرمایهگذاران است که درنهایت 8 مولفه اصلی و 33 مضمون تعیین کننده از نظر خبرگان شناسایی شد که میتواند برای شفاف سازی تصمیمگیریهای سرمایهگذاران، تحلیل بهتر و بهبود کارایی بازار سرمایه مورد استفاده قرار گردد.
Purpose: The purpose of the current research is to design the behavioral bias pattern of investors with theme analysis and fuzzy interpretative-Delphi structural approach.
Methodology: This research is one of the mixed researches with qualitative and quantitative approach that was carried out in the period of 2020-2021. The statistical population of the research consists of managers and experts in the field of capital market and academic experts, and 16 of them were selected as sample members using the principle of theoretical adequacy and the snowball sampling method. In the qualitative part of the research, the method of theme analysis was used to identify the influencing factors on behavioral bias and to collect data, a semi-structured (in-depth) interview was used. Also, in the quantitative section, a questionnaire was used to collect information, and interpretive structural analysis and MICMAC analysis were used to determine the most effective components.
Findings: The findings in the qualitative part using thematic analysis showed that the factors affecting the behavior biases of investors in Iran is consist of personality traits, perceptual and behavioral traps, customer journey map, emergence of collective mind, revelatory behavior theory, perspective theory, market theory and cognitive alignment.
Originality / Value: The results of the research include the identification and prioritization of the most important factors influencing the behavior of investors, and finally, 8 main components and 33 determining themes were identified according to experts, which can be used to clarify the investors decisions, better analyze and improve the capital market efficiency.