خلاصه ماشینی:
") مونتاژ تونال ابتدای صحنهء مرگ پسر عمو در تابلوی سیاه،از طبیعت خشک پیرامون،آمادگی لازم برای ورود حسی مخاطب به صحنهای است که باران معنائی دیگر(رحمتی الهی)به خود میگیرد و این شاید یکی از شاعرانهترین مرگهای سینمایی(به همراه مرگ واسیلی در زمین داوژنکو)باشد.
پرداخت سینمائی فیلم به گونهای است که از سوئی در سطح لایههای بیرونی کاملا ابژکتیو عینی گراست،(چرا که به عینیت خالصانه مکانها، اشیاء و حضور افراد و نیز استفاده از پلاستیکی نرمال و بدور از اغراق میپردازد)اما از سوی دیگر با سوبژکتیویسمی فرمگرا و مقتدر روبروئیم (ذهنیتی که به همه نشانهها اثر فرعی خاص و رنگی ویژه و جهتدار بخشیده و با تکنیکی پنهان و استیلیزاسیون دقیق خود نشانههائی هارمونیک،تأثیرگذار اما بدون تأکید آفریده است.
اندیشهای که در تمام تاریخ بشر زنده و جاری است،همچون تصویر شاعرانهء واپسین(که باز هم یادآور زیبائیهای داوژنکو است)تخممرغی که از دستان زنون در کودکی رها میشود(استعارهء زندگی)اما در پسزمینهای آفتابی و روشن که تمامی این تابلوی سیاه را پاک و مطهر میکند و این پایان خود ادای دینی به درایر و برسون است که هماره با تصاویر خود از رنج،رهائی آفریدند*"