خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر چکمه دارای ساختار سینمائی ساده اما بغایت سنجیدهای است که قصه در آن نه اصل که فرعی است پوشاننده و دربرگیرندهء ذهنیت فیلمساز از دنیائی که به تصویر میکشاند.
هرچند لازم است تا ما در رابطه با عملکرد صحیح قصه در یک ساخت سینمائی به بحث بنشینیم،اما من به علت اهمیت ساختاری چکمه در نوع خود،چند کلمهای را در این راستا مینگارم تا در فرصتی مناسبتتر به سینمای روائی صرف بپردازیم و به اینکه روایت یک قصهء هرچند جذاب،به تنهائی سینما نیست.
اما آنچه برای من حائز اهمیت است ساختاری کاملا بصری و سینمائی است که این غیبت را تلویحا ملموس گردانیده و اثر میگذارد.
غالب کمپوزیسیونها ساده و خلوت هستند و نیز ایستا و خشک،به گونهای که هم از عناصر درون تصویر بهره میگیرند و هم با زاویهء و اندازهء خاص خود،«پلاستیکی مستندگون»به اثر میبخشند و این علت اصلی تأثیرگذاری روایی-بصری چکمه است."