چکیده:
هدف کلی از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برگزاری دوره های ضمن خدمت ریاضی به صورت مدرسه محور بر ارتقاء شایستگیهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی شهرستان بهشهر میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بهشهر در سال تحصیلی 95-94 به تعداد 800 نفر تشکیل میدهند. که براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی– خوشهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته در سه مولفه (تدریس، کاربرد فناوری آموزشی، توسعه حرفهای) با 23 سوال استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان امر رسید و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 81/0=α بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی تک نمونهای، t مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد که: برگزاری دورههای آموزشی مدرسه محور بر ارتقاء شایستگیهای حرفهای معلمان (تدریس، کاربرد فناوری آموزشی، توسعه حرفهای) دوره ابتدایی شهرستان بهشهر تاثیر معناداری دارد. رتبهبندی تاثیر برگزاری دورههای ضمن خدمت مدرسه محور بر ارتقاء شایستگی-های حرفهای معلمان متفاوت است و شایستگی تدریس با میانگین رتبهای 37/3در رتبه اول و صلاحیت کاربرد فناوری آموزشی با میانگین رتبهای 65/2 در رتبه آخر قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
رتبه بندي تاثير برگزاري دوره هاي ضمن خدمت مدرسه محور بر ارتقاء شايستگيهاي حرفه اي معلمان متفاوت است و شايستگي تدريس با ميانگين رتبه اي ٣/٣٧در رتبه اول و صلاحيت کاربرد فناوري آموزشي با ميانگين رتبه اي ٢/٦٥ در رتبه آخر قرار دارد .
بررسي سوال هاي پژوهش سوال شماره يک : آيا برگزاري دوره هاي ضمن خدمت رياضي مدرسه محور بر ارتقاء شايستگي تدريس معلمان تاثير دارد؟ براي بررسي سوال مورد نظر از آزمون تي تک نمونه اي استفاده شده است که نتايج آن در جدول ٦ ارائه شده است .
سوال شماره دو: آيا برگزاري دوره هاي ضمن خدمت رياضي مدرسه محور بر ارتقاء شايستگي کاربرد فناوري آموزشي معلمان تاثير دارد؟ براي بررسي سوال مورد نظر از آزمون تي تک نمونه اي استفاده شده است که نتايج آن در جدول ٧ ارائه شده است .
سوال شماره سه : آيا برگزاري دوره هاي ضمن خدمت رياضي مدرسه محور بر ارتقاء شايستگي توسعه حرفه اي معلمان تاثير دارد؟ براي بررسي سوال مورد نظر از آزمون تي تک نمونه اي استفاده شده است که نتايج آن در جدول ٨ ارائه شده است .
سوال اصلي: آيا برگزاري دوره هاي ضمن خدمت رياضي مدرسه محور بر ارتقاء شايستگي حرفه اي معلمان دوره ابتدايي شهرستان بهشهر تاثير دارد؟ براي بررسي سوال مورد نظر از آزمون تي تک نمونه اي استفاده شده است که نتايج آن در جدول ١٠ ارائه شده است .
بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان داد که ؛ برگزاري دوره هاي ضمن خدمت رياضي مدرسه محور بر ارتقاء شايستگيهاي حرفه اي معلمان دوره ابتدايي شهرستان بهشهر تاثير معناداري دارد.