چکیده:
هدف از این پژوهش مطالعه تاثیر نقش تصاویر و رنگها در یادگیری – یادسپاری و خلاقیت، دانش آموزان در منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 است. روش پژوهش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش مدارس ابتدایی منطقه 15 شامل 12 مدرسه میباشد که از بین یک مدرسه به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. سپس دو کلاس اول ابتدایی هر کدام با 20 دانش آموز در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای سنجش سطح اطلاعات اولیه دانش آموزان از هر دو گروه آزمایش و گواه پیش آزمون گرفته شد. محتوای آموزشی طراحی شده به دو روش نوین (تدریس با نرم افزار آموزشی هایپرتکست) و متداول در 12 جلسه تدریس شد. پس از تدریس دو سوم کتاب فارسی با دو روش با نرم افزار هایپرتکست و بدون استفاده از نرم افزار، مجددا پس آزمون از هر دو گروه به عمل آورد شد. برای تعیین میزان خلاقیت دانش آموزان از پرسشنامه استاندارد تورنس که درصد پایایی و روایی آن 92% بدست آمده است، استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف اسمینروف و آزمون تی استفاده شد. نتایج آزمونها، با استفاده از نرم افزار spss23 تحلیل گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در خلاقیت، یادگیری و یادسپاری دانش آموزان بین دو کلاس گروههای آزمایش و گواهی وجود دارد. فرضیه محقق با 95% اطمینان تائید شد. در نهایت استفاده از آموزش چند رسانهای (نرم افزار آموزشی هایپرتکست) باعث افزایش خلاقیت، یادگیری و یادسپاری دانش آموزان در مقایسه با کلاس با روش تدریس سنتی شد. بعد از دو ماه نیز آزمون یادسپاری از دانش آموزان مجددا به عمل آمد که درصد بدست آمده از این آزمون با نتایج پژوهش تقریبا همسان بود و 84% بدست آمد.
خلاصه ماشینی:
در نهايت استفاده از آموزش چند رسانه اي(نرم افزار آموزشي هايپرتکست ) باعث افزايش خلاقيت ، يادگيري و يادسپاري دانش آموزان در مقايسه با کلاس با روش تدريس سنتي شد.
بنابراين مي توان گفت که ميزان افزايش خلاقيت ، يادگيري و يادسپاري و فهم رنگها و تصاوير، در درس فارسي دانش آموزاني که به روش چندرسانه اي (استفاده از نرم افزار هايپرتکست ) تعليم ديدند بيشتر از آنهايي است که به روش متداول (سنتي) برايشان تدريس شد.
بنابراين مي توان گفت تاثير آموزش برنامه اي با ابزار هايپرتکست با تمرکز بر کيفيت محتواي تصويري و رنگها در يادگيري دانش آموزان در درس فارسي که به روش چندرسانه اي (استفاده از نرم افزار هايپرتکست ) آموزش ديدند بيشتر از آنهايي بود که به روش متداول (سنتي) برايشان تدريس شد.
بنابراين مي توان گفت تاثير آموزش برنامه اي با ابزار هايپرتکست با تمرکز بر کيفيت محتواي تصويري و رنگها در يادسپاري دانش آموزان در درس فارسي که به روش چندرسانه اي (استفاده از نرم افزار هايپرتکست ) آموزش ديدند بيشتر از آنهايي بود که به روش متداول (سنتي) برايشان تدريس شد.
بنابراين مي توان گفت تاثير آموزش برنامه اي با ابزار هايپرتکست با تمرکز بر کيفيت محتواي تصويري و رنگها در خلاقيت دانش آموزان در درس فارسي که به روش چندرسانه اي (استفاده از نرم افزار هايپرتکست ) آموزش ديدند بيشتر از آنهايي بود که به روش متداول (سنتي) برايشان تدريس شد.
در نهايت استفاده از آموزش چندرسانه اي (نرم افزار آموزشي هايپرتکست ) باعث افزايش خلاقيت ، يادگيري و يادسپاري دانش آموزان در مقايسه با کلاس با روش تدريس سنتي شد.