چکیده:
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﻓﺮاﺗﺮ از ﻣﺤﺘﻮاي ﻣﻮﺿﻮع ﻫﺎي درﺳﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﯾﺪ آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺷﻮد.ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰان درﺳﯽ، ﮐﺎر ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺗﺨﺼﺼﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ و ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻫﺪاﯾﺖ اﺳﺘﻌﺪادﻫﺎ و ﻋﻼﻗﻪ ي ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﻪ ﺳﻮي ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻓﻌﺎل و ﻣﻮﺛﺮ در زﻧﺪﮔﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋ ﯽ ﻣﺤﻠﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺰرگ ﺗﺮ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي درﺳﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺪام ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺎﯾ ﺪ آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺷﻮد،ﯾﺎ ذﻫﻦ ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪه ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺷﻮد و ﯾ ﺎ داﻧﺶ او اﻓﺰاﯾﺶ ﭘ ﯿﺪا ﮐﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮد زﻧﺪﮔﯽ ﻓﺮد و اﺟﺘﻤﺎع ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻮد.ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ ﺣﺎﺻﻞ و ﺗﺮﮐﯿﺐ اﻧﺘﻈﺎراﺗﯽ اﺳﺖ از آﻧﭽﻪ ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﺑﺎ آﻧﭽﻪ در دﻧﯿﺎي واﻗﻌﯿﺖ ﻫﺎ در ﭘﺮﺗﻮ ﺻﺮف وﻗﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮي از زﻧﺪﮔﯽ ﺷﺎن در ﻣﺪرﺳﻪ ﮐﺴﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ،اﯾﻦ ﻣﻘﺼﻮد ﻣﻬﻢ ﻋﻠﺖ وﺟﻮد ي ﻣﺪرﺳﻪ اﺳﺖ و ﺑﻪ اﯾﻦ دﻟﯿﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ اﺻﻼح و ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮ وﺿﻊ ﺗﺤﺼ ﯿﻠﯽ در ﻣﺪارس در اﻫﻤﯿﺖ اول ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.ﮔﺮﭼﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺤﺘﻮاي ﻣﻔﯿﺪ و ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰان درﺳﯽ و ﻣﻌﻠﻢ اﺳﺖ.اﻣﺎ ﻣﺤﺘﻮا ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻧﻤﯽ دﻫﺪ،ﻣﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺤﺘﻮاﺑﺨﺸ ﯽ از ﺗﺠﺎرب داﻧﺶ آﻣﻮز ﺑﺎﺷﺪ.ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﮐﺎر ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ،ﻫﺪاﯾﺖ زﻧﺪﮔ ﯽ اﺳﺖ.