چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع و مشکلات مربوط به تدریس زبان فارسی در مناطق دوزبانه از دیدگاه معلمان پایه دوم
ابتدایی شهرستان مشکین شهر در سالتحصیلی 1399 - 1400 انجام گرفته است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از
لحاظ شیوه اجرای از نوع مطالعات کیفی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان ابتدایی پایه دوم مدارس شهر مشکین
شهر بود که تعداد 35 نفر از آنا ن به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته
پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون فریدمن و نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده گردید. نتایج نشان داد مهم
ترین چالش ها به ترتیب عبارتند از: نحوة انتقال مطالب، نبود تعامل بین زبان اول و دوم، نبود برنامة درسی و کتاب مناسب
برای این دسته از دانش آموزان، نحوة ارزشیابی، عدم هماهنگی بین دانش آموزان و عدم پیشروی به موقع در درس فارسی. از
آنجایی که مهمترین چالش معلمان، مربوط به ساز و کارهای تدریس و نحوة انتقال مطالب بود، در پایان مقاله روش ها و
راهکارهای رفع این چالش در قالب پیشنهادهایی ارائه گردیده است.