چکیده:
امروزه آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گستردهترین سیاستهای نظام آموزشی در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده و برای تحقق اهداف و سیاستهای مورد نظر، مراکز و موسسات آموزشی زیادی راهاندازی شده است. هدف اصلی این مطالعه بررسی عناصرچهارگانه برنامۀ درسی آموزش کارآفرینی (اهداف، محتوا، راهبردهای تدریس و روشهای ارزشیابی) برای مدارس و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای بوده است. رویکرد این مطالعه کیفی و از نوع مقالات مروری و حوزه بررسی منابع ثبت شده در پایگاههای اطلاع رسانی و ابزار جمعآوری اطلاعات فیشبرداری از کلیه منابع مکتوب و دیجیتال (از 2000 تا 2020) بوده است. محقق با استفاده از روش فراترکیب، تلاش نموده است تا یافتههای پژوهشهای کمی و کیفی مرتبط داخلی و خارجی در هر یک از عناصر کنار هم گرد آورده و با انسجام بخشی به مطالب و ارائه یک چهارچوب منسجم، زمینه بهرهگیری بهینه از آن را فراهم نماید. در این راستا، 273 سند در حوزه آموزش کارآفرینی ارزیابی و در پایان 67 سند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از بررسیها نشان داد که اکثر مطالعات در چهار عنصر برنامه درسی بصورت پراکنده و غالبا" در سطح دانشگاهها انجام شده و تعداد اندکی در حوزه مدارس و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای صورت گرفته است. همچنین نتایج این بررسی نشان داد که بیشترین توجه به اهداف و محتوا و کمترین تاکید بر روشهای ارزشیابی شده است.
Entrepreneurship is defined as the dynamic process of creating wealth and exploiting opportunities to produce goods and provide services. Nowadays, entrepreneurship education has become one of the most important and widespread educational policies in both developed and developing countries, and to meet targeted policies, various educational centers and institutions have been established. The main purpose of this study is to examine the four components of the entrepreneurship education curriculum (Objectives, Contents, Teaching Methods, Evaluation Methods) for high school students and the vocational & technical trainees. The approach of this study is qualitative through synthesis of all published and digital studies conducted between 2000 and 2020. Using the meta-synthesis method, we bring experimental data together in both internal and external relevant sources in each curriculum components. To this end, 273 documents were evaluated in the field of entrepreneurial education, and finally, 67 documents were selected and analyzed. The results of the study show that most studies were conducted at the university level contexts and few studies in the student domain. The results also indicate that the most attention has been given to the objectives and contents, and the least emphasis on the evaluation methods.
خلاصه ماشینی:
کليد واژه ها: کارآفريني، مدارس و آموزشـــگاه هاي فني و حرفه اي، آموزش کارآفريني، برنامه درســي، اهداف ، محتوا ، روش هاي تدريس و ارزشــيابي کارآفريني (به تنهايي يا ترکيبي از آنها) و واژه هاي معادل Entrepreneur, Curriculum of entrepreneurship, Entrepreneurship Education, Entrepreneurship Education in vocational schools, goal/Objective/Content/ Teaching method/ Evaluation of Entrepreneurship Education پايگاه هاي معتبر داخلي و خارجي که داده هاي پژوهش از آنها جمع آوري شده عبارتند از : پورتال جامع علوم انســاني، پايگاه مجلات تخصــصــي نور، بانک اطلاعات نشــريات کشــور(مگ ايران )٢، پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشــگاهي، ويراســاينس ،٣ ســيويليکا،٤ ايران داک ٥، جويشــگر 1.