چکیده:
هدف از این پژوهش، تحلیل نقش آموزش کارآفرینی بر ذهنیت کارآفرینانه با تاکید بر میانجی نگرش کارآفرینی و خود اثربخشی کارآفرینی میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 1267 نفر از کارآموزان اداره آموزش فنی و حرفهای استان کرمانشاه را شامل میشود. که با استفاده از فرمول کوکران 295 نفر بهعنوان نمونه برای نیمه اول سال 1401 انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود که از روایی و پایایی خوبی نیز برخوردار بودند. نتایج فرضیات حاکی از آن بود که آموزش کارآفرینی بر خود اثربخشی کارآفرینی تاثیر متوسط، مستقیم و معنیدار و بر نگرش کارآفرینی و ذهنیت کارآفرینانه تاثیر متوسط و ضعیف، مستقیم و غیرمستقیم، و معنیدار دارد، خود اثربخشی کارآفرینی بر نگرش کارآفرینی تاثیر قوی، مستقیم و معنیدار و بر ذهنیت کارآفرینانه تاثیر متوسط، مستقیم و غیرمستقیم و معنیدار و همچنین نگرش کارآفرینی بر ذهنیت کارآفرینانه تاثیر متوسط، مستقیم و معنیدار در نهایت خود اثربخشی کارآفرینی و تگرش کارآفرینی میتوانند نقش میانجیگری را ایفا کنند. با وجود مدل طراحی میتوان انتظار داشت که آموزش فنی و حرفهای استان کرمانشاه بتواند به منظور افزایش ذهنیت کارآفرینانه کاراموزانش به افزایش سطح آموزش کارآفرینی بپردازد و اگر بخواهد تاثیرگزاری بیشتری بر ذهنیت کارآفرینانه داشته باشد بایستی بتواند به متغیرهای نگرش کارآفرینی و خود اثربخشی کارآفرینی که نقش متغیرهای میانجی-گر را دارند، توجه زیادی شود.
The purpose of this research is to analyze the role of entrepreneurship education on entrepreneurial mindset with emphasis on the mediation of entrepreneurial attitude and entrepreneurial self-efficacy. The current research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of nature and method. The statistical population of this research includes the number of 1267 trainees of the Technical and Vocational Education Department of Kermanshah province. Using Cochran's formula, 295 people were selected as samples for the first half of 1401. The data collection tool was a questionnaire that had good validity and reliability. The results of the hypotheses indicated that entrepreneurship education has a moderate, direct and significant effect on entrepreneurial self-efficacy, and a moderate and weak, direct and indirect, and effect on entrepreneurial attitude and entrepreneurial mentality. Entrepreneurial self-efficacy has a strong effect on entrepreneurial attitude. direct and medium, direct and indirect and significant effect on entrepreneurial mentality and also entrepreneurial attitude on entrepreneurial mentality medium, direct and significant effect Finally, the effectiveness of entrepreneurship and entrepreneurial motivation can play a mediating role. With the design model, it can be expected that technical and vocational education can increase the level of entrepreneurship education in order to increase the entrepreneurial mindset of its apprentices, and if it wants to have a greater impact on the entrepreneurial mindset, it should be able to focus on the variables of entrepreneurial attitude and self-efficacy. Entrepreneurs who play the role of mediating variables should be given a lot of attention.
خلاصه ماشینی:
بوتساريس و وامباکا،١٢(٢٠١٧) علاوه بر اين ، آموزش کارآفريني يک جبر اجتماعي از طريق واکنش از سوي همسالان در بحث هاي کلاسي و عملکرد در تکاليف دوره را 1Belousova et al 2Allen Ajor and Alikor 4Kouakou et al 5Schaefer and Minello Haynie et al.
هنگاميکه پاسخ دهندگان آماده اند فرصت هاي کارآفريني را که عموما مناسب و مطلوب تلقي مي - 1Mahendra et al 2Ajzen Ayalew and Zeleke 4Krueger 5Davis et al Jabeen et al شوند، کنار بگذارند، اين احساس به وجود ميآيد که نمادي مثبت از کارآفريني به دست آمده است ، بر همين اساس ، کارآموزان موظفند ذهنيت خود را به منظور ادامه حيات کاريشان توسعه و رشد دهند.
دوما، مطالعه آموزش کارآفريني ، خود اثربخشي و ذهنيت کارآفرينانه در زمينه هاي مختلف در جهان مثلا مالزي (پيهي و باقري،٢ ٢٠١٣) و آفريقا پاني و همکاران ،٣ ٢٠١٨)، هند (جنا،٤ ٢٠٢٠)، مورد بررسي قرار گرفته است ، درحاليکه فقط اندکي از محققان در ايران به اين موضوع توجه داشته اند، و آن نيز بر روي کارکنان متمرکز بوده اند.
در ادامه با 1Hussain and Norashidah 2Kirkwood et al Commarmond 4Potishuk and Kratzer ارائه اين نظريه ها، بسياري از محققان قبلي در مورد ارتباط بين آموزش کارآفريني ، درک خود اثربخشي و نگرش کارآفرينانه پيشنهادهايي را مطرح کرده اند (آباهو،١ ٢٠١٧؛ هاسي،٢ ٢٠١٦؛ لاکوس ،٣ ٢٠١٤؛ ليندربرگ و همکاران ، ٢٠١٧؛ پيفر و همکاران ،٤ ٢٠١٦؛ پيپرپلوس و ديمو،٥ ٢٠١٥؛ دنانيون و همکاران ،٢٠١٥٦).
Measuring the impact of business management Student’s attitude towards entrepreneurship education on entrepreneurial intention: a case study.