چکیده:
شارع مقدس، حقوق متعددی را در عقد نکاح به هدف تأمین مصالح زوجین و تحکیم بنیان خانواده قرار داده است. مشهور فقیهان امامیه، حق حبس را در عقود معوضه و عقد نکاح، برای طرفین به رسمیت شناختهاند. حق حبس، اختیاری است که بر اساس آن به هر کدام از طرفین قرارداد اجازه داده میشود که تا ایفای تعهد طرف مقابل، از انجامدادن تعهد خود امتناع کنند. رسمیتیافتن حق حبس در حقوق خانواده، علاوه بر تزلزل بنیان خانواده و افزایش آسیبهای خانواده، معضلات قضایی خانواده را افزایش داده است. گسترش مهریههای نامتعارف در جامعه ایران، معضل حق حبس را دوچندان کرده است. این مسئله، بازنگری فقهی در مبانی حق حبس و قوانین مرتبط با آن را ضروری میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهد مبانی فقهی حق حبس با مسائل جدی مواجه است. پژوهش حاضر، با روش کتابخانهایاسنادی در مقام گردآوری، و رویکرد تحلیلیانتقادی در مقام داوری، با واکاوی ابعاد گوناگون این موضوع، به تجزیه و تحلیل مبانی فقهیحقوقی حق حبس زوجه در نکاح میپردازد. از اینرو، پس از اشاره مقدماتی به حق حبس در نظام حقوقی، به تحلیل مستندات فقهیحقوقی و نقد مهمترین دیدگاههای فقیهان امامیه خواهیم پرداخت. یافتههای پژوهش نشان میدهد عقد نکاح از عقود معوضه به شمار نمیرود و حق حبس در عقود معوضه و در نکاح، مستند فقهی روشنی ندارد.
The Holy Sharia has established several rights in the marriage contract to secure the couple's interests and strengthen the family's foundation. Most Imami jurists have recognized the right of lien for both parties in the exchange contracts and marriage. The right to lien is an option based on which each of the parties to the contract is allowed to refuse to perform his obligation until the other party's obligation is fulfilled. The recognition of the right to lien in family law, in addition to shattering the foundation of the family and increasing family harm, has increased the family's judicial challenges. The spread of unconventional dowers in Iranian society has doubled the problem of the right to lien. This has necessitated a jurisprudential review of the principles of the right to lien and the related laws. The research findings show that the jurisprudential principles of the right to lien face serious challenges. The current paper, using library resources with a critical analytical approach and examining various aspects of the mentioned issue, analyzes the jurisprudential foundations of the wife's right to lien in marriage. Therefore, after the preliminary reference to the right of lien in the legal system, it analyzes the jurisprudential-legal proofs and criticizes the most important views of Imami jurists. The research findings show that marriage is not considered as an exchange contract. And the right to lien in the exchange contracts and in marriage does not have a clear legal document.