چکیده:
اهداف : جنگ پیامدهای روانی و رفتاری فراوانی برای جانباز و سایر اعضای خانواده وی دارد. عوامل بسیاری از جمله هوش اخلاقی نقش محافظتی در برابر آسیب های روانی این خانواده ها دارد. این مطالعه با هدف طراحی و اعتبارسنجی ویژگیهای روانسنجی معیار هوش اخلاقی برای فرزندان نوجوان جانباز انجام شد.
ابزار و روش ها:برای این پژوهش توصیفی همبستگی با رویکرد آزمایشی، نمونه ای متشکل از 325 دختر و پسر نوجوان 14 تا 18 ساله ساکن شهر تهران در سال 1398 که در مقطع متوسطه اول و دوم تحصیل می کردند با استفاده از روش های موجود از مناطق 2 و 5 انتخاب شدند. سپس از هر یک از آن حوزه ها 4 مدرسه (2 مدرسه دخترانه و 2 مدرسه پسرانه) به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در نهایت دانش آموزان 14
کلاس به پرسشنامه هوش اخلاقی طراحی شده و خودشکوفایی مزلو پاسخ دادند. برای طراحی و اعتبارسنجی خصوصیات روانسنجی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:برای استخراج عوامل زیربنایی پرسشنامه هوش اخلاقی 70 سوالی، شاخص کایزر میر اولیکن (KMO) برابر با 858/0 و شاخص کروی بارتلت برابر با 51/7208 و از نظر آماری در سطح 01/0 معنادار بود. بر اساس معانی رایج موارد، مولفه اول «حفظ کرامت دیگران»، مولفه دوم «پایبندی به اصول»، مولفه سوم «حساسیت اخلاقی»، مولفه چهارم «خودکارآمدی اخلاقی» بود. و مولفه پنجم «توانمندسازی نفس» بود. بر اساس نتایج ضرایب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 برای مولفه ها و ضریب همبستگی مثبت و معنادار (01/0p<)، پرسشنامه پایایی و روایی بود.
نتیجه:مقیاس هوش اخلاقی ابزاری معتبر و معتبر بهعنوان الگویی برای سنجش هوش اخلاقی در نوجوانان فرزندان جانباز شهر تهران در خصوص تغییرات اجتماعی-شناختی جامعه ایران است.
War has many psychological and behavioral consequences for the veteran and other
members of his family. Many factors, including moral intelligence, play a protective role
against the psychological damage of these families. This study aimed to design and validate
the psychometric properties of the moral intelligence measure for the adolescent children of
veterans.
Instruments & Methods For this descriptive correlational research with the experimentation
approach, a sample of 325 adolescent girls and boys aged from 14 to 18 years living in Tehran
in 2019, who were studying in the first and second secondary schools were selected using
the available methods from regions 2 and 5. Then, from each of those areas, 4 schools (2
girls ‘schools and 2 boys’ schools) were selected by simple random sampling, and finally the
students of 14 classes answered the designed moral intelligence questionnaire and Maslow’s
self-actualization. Exploratory factor analysis, Cronbach’s alpha and Pearson correlation
coefficient were used to design and validate the questionnaire’s psychometric properties.
Data using software SPSS 21 were analyzed.
Findings To extract the underlying factors of the 70-item Moral Intelligence Questionnaire,
the Kaiser-Mir-Oliken (KMO) index was equal to 0.858, and the Bartlett spherical index
was equal to 7208.51 and was statistically significant at the level of 0.01. Based on the
common meanings of the items, the first component was “maintaining the dignity of others”,
the second component was “adherence to principles”, the third component was “moral
sensitivity”, the fourth component was “moral self-efficacy” and the fifth component was
“ego empowerment”. Based on Cronbach’s alpha coefficients’ results obtained more than
0.7 for the components and a positive and significant correlation coefficient (p<0.01), the
questionnaire was reliable and valid.
Conclusion The Moral Intelligence Scale is a reliable and valid tool as a model for measuring
moral intelligence in the adolescent children of veterans in Tehran concerning socio-cognitive
changes in Iranian society.