خلاصه ماشینی:
"در این دوره برای نخستین بار بود که گروه در خارج از لهستان از جمله در فرانسه، انگلیس، سوئد، دانمارک و آمریکا (1967) کارهایی را برگزار و اجرا کرد.
] شاید مهمترین اتفاق [در جریان کار گروه] در سال 1968 و زمانی رخ داد که عقاید و روشهای کار گروتفسکی در کتابی به نام «به سوی تئاتر بی چیز19» منتشر شد (که شامل مجموعهای از نوشتههای او [و دیگران] درباره کارهایش بوده) این اثر در ظاهر شبیه به مانیفیست آنتونن آرتو در کتاب «تئاتر و همزادش»20 بود.
این تجربهها با حضور تمام اعضای لابراتوار و نیز عده زیادی از مردم غیرتئاتری خارج از گروه ـ و از تمام نقاط دنیا ـ کسب شده بود.
(شکل 2) در آنجا به جز ما ـ پنجاه نفر که از بیرون آمده بودیم ـ حدود پانزده نفر از اعضای تئاتر لابراتوار حضور داشتند: خود گروتفسکی، لودویک فلاژن28، گروه کامل بازیگران که هنوز آپوکالیپس (مکاشفه) را اجرا میکردند؛ به علاوه تازهواردها و اعضای جوانی که در دهه هفتاد به آنها پیوسته بودند.
تئاتر لابراتوار یرژی گروتفسکی یک انستیتو برای تحقیق در حوزه فرهنگ است که روی هنر هم، تمرکز میکند، مخصوصا تئاتر، و همه اینها نه فقط به وسیله تجربههایی نظیر آکروپولیس، شاهزاده ثابت قدم و البته آپوکالیپس ـ که هر کدام حاصل کار طولانی و تعریف دوباره کار گروتفسکی است ـ بلکه همچنین همه ساختار کار اخیر پاراتئاتری او را شامل میشود."