چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی ترازنامه شایستگی ها بر خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان شرکت ایران خودرو انجام شد. این مطالعه یک پژوهش نیمه آزمایشی بوده که از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه استفاده می کرد. نمونه 62 کارگر خط مونتاژ، 32 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه از کارکنان کارخانه ایران خودرو بود که با شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودشناسی (گودرون، برنود و لوموان، 2001)، مقیاس خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) و ترازنامه شایستگی ها (قانون کار فرانسه، 1991) بود. پس از اجرای هر دو مقیاس در مرحله پیش آزمون، برنامه مداخله انجام شد و متعاقب آن همان مقیاس ها مجددا در مرحله پس آزمون اجرا شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهنده افزایش معنی دار خودشناسی و خرده مقیاس های آن و خودکارآمدی اجتماعی در پس آزمون بود (01/0>P). با توجه به نتایج پژوهش می توان گفت که ترازنامه شایستگی ها با وجود تفاوت های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی بین کشورها در ایران نیز اثربخش است. از این رو، به سازمان ها و مراکز صنعتی پیشنهاد می شود از این برنامه برای افزایش خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان خود استفاده کنند.
The aim of the study was to investigate bilan de
competences (identification of competencies)
effectiveness on self-knowledge and social selfefficacy
in personnel of Iran Khodro Company.
This study was a semi-experimental research wich
employed pretest and posttest with control group
design. The research sample consisted of 62
workers of montage line, 32 individuals in
experimental group and 30 individuals in control
group from personnel of Iran Khodro factory that
were selected by random sampling method. The
research tools included Self-knowledge Scale
(Gaudron, Bernaud & Lemoine, 2001), Social Selfefficacy
Scale (Smith & Betz, 2000) and Bilan de
Competences (France’s Labour Law, 1991). After
administering both scales at the pretest stage, the
intervention program was applied and following
the program the same scales were applied again at
the posttest stage. Data were analyzed by covariance
analysis. The research results indicated that selfknowledge
and it`s subscales as well as social selfefficacy
had significant increases in the posttest
(P<0.01). According to the results, despite sociocultural
and economic differences among countries
bilan de competences is also effective in Iran. It is,
therefore, recommended that organizations and
industrial centers use this program to increase their
personnel self-knowledge and social self-efficacy.