چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه میزان آشنایی آموزگاران دوره ابتدایی با سند برنامهدرسی ملی در تهران و خوزستان و بررسی نظر آنان درزمینه محتوای سند ملی برنامهدرسی، تاثیر منابع آموشی به زبان فارسی در مناطق عرب نشین بر آموزش و مشکلات و چالشهای آموزگاران ابتدایی در این مورد و فعالیتهای کلاسی آنان است. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته و پرسشنامه برگرفته از تحقیقات مشابه بهصورت میدانی گردآوری شد. 160 آموزگار کلاس اول ابتدایی خانم و آقا در تهران و خوزستان در پژوهش همکاری کردند. تحلیل توصیفی دادهها براساس آزمونهای مختلف آماری انجام شد. مقایسه میانگین نمره گویههای شاخص اطلاع از برنامهدرسی ملی در آموزگاران تهران و خوزستان نشان داد، هرچند آموزگاران تهران و خوزستان از سند ملی برنامهدرسی و محتوای آن اطلاعات و اگاهی کافی ندارند در مقایسه دو گروه مشخص شد آموزگاران تهران نسبتبه آموزگاران استان خوزستان آشنایی بیشتری با سند برنامهدرسی ملی و محتوای آن دارند. همچنین نتایج مقایسه مدرسان درباره محتوای سند برنامهدرسی ملی ارائهشد. براساس یافتههای این مطالعه، آموزگاران ابتدایی خوزستان تاثیر محتوای زبان فارسی را بر آموزش نامطلوب ارزیابی کردند و سطح مهارت زبان فارسی آموزگاران و دانشآموزان را برای انتقال دانش و تدریس ناکافی دانستند و تاثیر زبان فارسی را بر آموزش و مشکلات در آموزگاران خوزستان بیش از حد متوسط ارزیابی کردند. از نظر آموزگاران خوزستان، کتابهای زبان فارسی نهتنها کارآمد نیست، بلکه به مشکلات آموزشی آنها میافزاید و آنان فعالیتهای گوناگونی برای رفع این چالش در کلاس انجام میدهند.
The purpose of present study is to investigate and compare elementary school teachers' awareness of national curriculum in Tehran and Khuzestan and to investigate their opinions about national curriculum content, the effects of Persian instructional resources in Arab zones on education, and elementary school teachers' issues and challenges respect to it and their classroom practices. Data are gathered by researcher-made and research-derived questionnaires. The sample included 160 teachers from first grade of elementary school in Tehran and Khuzestan. Comparison of the mean scores of the questions about the curriculum information in teachers in Tehran and Khuzestan showed that although teachers in Tehran and Khuzestan do not have enough information and knowledge about the national curriculum document and its content, but comparing the two groups shows that teachers in Tehran are more familiar with the national curriculum document and its content than teachers in Khuzestan province. The results of comparing teachers' opinions on the content of the National Curriculum Document were also presented in detail. Khuzestan primary school teachers assessed the effect of Persian language content on education as unfavorable and inefficient. They considered the Persian language skill level of teachers and students to be insufficient for knowledge transfer and teaching. They found the effect of Persian language on education and problems in Khuzestan teachers above average. Moreover, according to teachers of Khuzestan, Persian language book are not only effective, but they also increase instructional problems and they do various practices in class in order to solve these problems.
خلاصه ماشینی:
بررسي نگرش ، چالشها و فعاليتهاي آموزگاران ابتدايي در مناطق عرب نشين و تکزبانه (مطالعه موردي استان تهران و خوزستان در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩) دکتر زهرا عباسي ١*؛ فاطمه کلاري ٢ ؛ فاطمه يحيي زاده ٣ دريافت مقاله : 1 ١٤٠٠/١/٣٠ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٤/٢٦ چکيده هدف از ايـن پـژوهش ، بررسـي و مقايسـه ميـزان آشـنايي آموزگـاران دوره ابتـدايي بـا سـند ١١٧ برنامه درسـي ملـي در تهـران و خوزسـتان و بررسـي نظـر آنـان درزمينـه محتـواي سـند ملـي برنامه درسي، تأثير منابع آموشي به زبان فارسي در مناطق عرب نشين بر آموزش و مشـکلات و چالشهاي آموزگاران ابتدايي در اين مورد و فعاليتهاي کلاسي آنان است .
چنانچه اين تفاوتهاي نگرشي و چالشهاي مناطق دوزبانه مورد توجه قرار گيرد، بخشي از مشکلات آموزشي در مناطق دوزبانه قابل حل به نظر مي رسد؛ لذا با توجه به اهميت آگاهي مجريان برنامه درسي ملي در اجراي اصول برنامه درسي ملي، هدف اين پژوهش ، پاسخ به اين پرسش است که آموزگاران مدارس ابتدايي فارسيزبان (استان تهران ) و مدارس عرب زبان (استان خوزستان ) به چه ميزاني با سند برنامه درسي ملي آشنايي دارند و نگرش آنان درزمينه محتواي سند برنامه درسي ملي چه تفاوتهايي باهم دارد؛ به همين منظور تأثير منابع آموشي به زبان فارسي در مناطق عرب نشين بر آموزش و مشکلات و چالشهاي آموزگاران در اين مورد و فعاليتهاي کلاسي آموزگاران در اين مناطق در قالب پرسشنامه پيوستاري مورد سنجش و تحليل هاي آماري قرار گرفته است .