خلاصه ماشینی:
"در این میان تو تسلط و مهارت خود را بر زبان و عبارتپردازیهای معاصرین ـ و استفاده ظریف از آخرین اصطلاحات را که زیرکانه به کار گرفته میشوند ـ میشنوی؛ از همه مهمتر: ما نمایشنامهها را از راه گوش دادن به صدای انحراف زبان روزمره و بیگانه شدن آن (که کسی حرف کس دیگر را نمیفهمد) تجربه میکنیم و میتوانیم تجربه کنیم.
با این وصف زبان پینتر که در دهان شخصیت نمایشنامه او گذاشته شده میتواند عاقبتالامر به شناسایی یک شخص منجر شود؛ حتی موقعی که زبان برای مخفی کردن هویت او به کار میرود.
» نمایشنامه «در انتظار گودو» با گفتوگوی ادبی سبک خانهبهدوش (یا لوده و دلقکهای قدیمی) که خطوط آنها را میتوان ترسیم کرد به سرعت یک ژست کلی را ایجاد میکند آن هم با آن وجه مجهول غیرشخصی (تعجبی ندارد که یک تولیدکننده کاردان اصرار کرده بود که در آنجا، میبایستی انگلیسی صحیح وجود نداشته باشد و یا تبادل افکار بین استلا و جیمز را در نظر بگیرد.
حال این دوگانگی یا به انجام رسیدن دو کار، (مخصوصا به ترتیب دیالوگهای پیوسته در عرض یک نمایشنامه کامل) چگونه اتفاق میافتد؟ پینتر تنش بین خودبهخودی و خلقالساعه بودن را از یک طرف و طراحی در زبان را از سوی دیگر حل میکند؟ بایستی آزمایش کرد و دید (مخصوصا تنش دائمی در درام فراناتورالیستی).
راه سوم شکل دادن دیالوگ را، میتوان در نقاشی الفاظ و در الگوهای نقاشی صدا در نمایشنامه «چشمانداز» و «سکوت» مشاهده کرد و این یک هماهنگی نیمهانتزاعی اجزای زبان در یک طرح موزیکال کوچک است."