چکیده:
زمینه و هدف: والدگری به همه کنش ها و رفتارهای مرتبط با پرورش فرزندان گفته می شود. پرسشنامه هایی درباره سنجش این سازه روانشناختی تدوین شده است. هدف این پژوهش تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه والدگری ادراکشده در دانشآموزان دختر شهر ری بود.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توسعهای، مقطعی و پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه شامل 174 دانش آموز دختر از یک دبیرستان دولتی شهر ری در سال 1400-1399 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس و داوطلب انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه والدگری ادراکشده (پاسکوالی، 2012) را تکمیل کردند. همچنین این پرسشنامه روی یک نمونه 50 نفری بهطور مجدد به فاصطه دو هفته اجرا شد. داده ها با نر مافزارهای SPSS-26 و SmartPLS تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که پرسشنامه والدگری ادراکشده، همسانی درونی قابل قبولی دارد (0/72=α)؛ ضریب اعتبار دونیمه سازی پرسشنامه (0/68=r) و ضریب بازآزمایی دوهفته ای (0/81=r) به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی دو خرده ‏مقایس پاسخگویی و مطالبه گری را تأیید کرد. همچنین مشخص شد این پرسشنامه اعتبار ترکیبی، روایی همگرا، و روایی افتراقی قابل قبولی دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که پرسشنامه والدگری ادراکشده دارای روایی و اعتبار مناسبی است؛ بنابراین پژوهشگران و بالینگران می توانند از این پرسشنامه در پژوهش و عمل استفاده کنند.
Background and Purpose: Parenting refers to all actions and behaviors related to raising children. Questionnaires have been developed to measure this psychological construct. This research aimed to examine the psychometric properties of the Persian form of the Perceived Parenting Questionnaires (P-PPQ) in Shahr-e-Rey girl students.
Method: The present research is a development, cross-sectional survey. The study sample included 174 female students from a public high school in Shahr-e-Rey in 2020-2021, who were selected by convenience sampling method. First, participants completed the Persian form of the PPQ (Pasquali, 2012). Then, 50 participants completed the questionnaire again after two weeks. Data were analysed in SPSS-26 and SmartPLS software.
Results: The study indicates that the PPQ has an acceptable internal consistency (a=0.72); The reliability coefficient of the split-half questionnaire was (r=0.68), and the two-week test-retest reliability coefficient was (r=0.81). In addition, the CFA results demonstrate two subscales of responsiveness and demandingness. The results also indicate that the PPQ has acceptable convergent and discriminant validity.
Conclusion: According to the findings of this study, we can conclude that the P-PPQ has good validity and reliability. Therefore, researchers and clinicians can use the P-PPQ in their research and practice.