چکیده:
در دنیای امروز که با تغییرات سریع تکنولوژی و رقابتی همراه است، شرکتهای صنعتی نیازمند توسعه محصولات جدیدی هستند. در این راستا، هدف این پژوهش ارائه الگوی توسعه محصول جدید متناسب با شرایط شرکتهای پالایش گاز است. این پژوهش از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده کرده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران، روسای ادارات، کارشناسان شرکتهای پالایشی مورد مطالعه میباشد. این پژوهش پس از انجام 20 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان، الگوی فرایند توسعه محصول را براساس راهبرد پژوهش کیفی و با استفاده از نرمافزار MAXQDA مدلسازی کرده است. یافتهها نشان داد شرایط علی توسعه محصول، شامل فشارهای ناشی از سیاستهای نظام، نگرش مشتریمداری و عوامل درون سازمانی موجب حرکت به سمت مدیریت توسعه محصول و شرایط زمینهای، شامل ملاحظات مالی- اقتصادی، سیاسی، قانونی، فنی- تکنولوژیکی، حاکمیتی و سرمایهگذاری میشود. همچنین، شرایط مداخلهگر شامل زیر ساختها، ویژگیهای مدیریتی، ویژگیهای کارمندان و ساختار سازمانی میشود. پدیده اصلی نیز توسعه محصول است. همچنین، راهبردها شامل تشکیل تیم توسعه محصول، غربال ایدهها، تحقیقات بازاریابی، بازارسنجی، تسریع فرایند ایده تا عمل، امکانسنجی مقدمات تولید، فراهمسازی مقدمات تولید، ایدهپردازی دقیق و انطباق استراتژی به صورت افقی و عمودی میشود. در نهایت، پیامدهای مورد انتظار مدیریت توسعه محصول شامل حضور به موقع محصول در بازار و افزایش فروش و صادرات است.
In today's rapidly changing technological and competitive world, industrial companies must develop new products. In this regard, the aim of this research is to provide a new product development model suitable for the conditions of gas refining companies. This research has used the foundational data theory approach. The statistical population of this research is managers, heads of departments, and experts of the studied refining companies. After conducting 20 semi-structured interviews with experts, this research has modeled the model of the product development process based on the qualitative research strategy and using MAXQDA software. The findings showed that the causal conditions of product development, including the pressures caused by system policies, customer-oriented attitude, and internal organizational factors, lead to product development management. Land conditions include financial-economic, political, legal, technical-technological, governance, and investment considerations. Also, the intervening conditions include infrastructure, management characteristics, employee characteristics, and organizational structure. The main phenomenon is product development. Also, the strategies include forming a product development team, sifting ideas, marketing research, market measurement, speeding up the process of idea to action, the feasibility of production preparations, preparation of production preparations, accurate creativity, and adaptation of strategy horizontally and vertically. Finally, the expected outcomes of product development management include the timely presence of the product in the market and increased sales and exports.