چکیده:
هدف کلی این تحقیق تحلیل موانع توسعه گردشگری روستایی و ارائه الگوی راهبردی مناسب در روستاهای هدف گردشگری استان خراسان شمالی میباشد. بنابراین به منظور رسیدن به این مهم از دو روش مطالعات اسنادی و میدانی کمک گرفته شد و پس از تهیه کلیات وچارچوب نظری تحقیق، به مطالعه و بررسی وضع موجود پرداخته شد. سه نوع پرسشنامه (ساکنان بومی، گردشگران و مسوولان) جهت انجام این تحقیق، طراحی شد که از طریق آزمون روایی (تایید خبرگان) و پایایی (آزمون آلفای کرونباخ) اعتبارسنجی گردید و پس از تکمیل به وسیله نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون فرضیه تحقیق بیانگر این مطلب است که بین موانع آموزشی و فرهنگی و مشکلات مربوط به توسعه گردشگری همبستگی مثبت و معنادار نسبتا قوی وجود دارد، که مطابق با آن افزایش موانع آموزشی و فرهنگی افزایش مشکلات توسعه گردشگری را به دنبال دارد. موانع و مشکلات زیست محیطی در جایگاه دوم و موانع زیربنایی به لحاظ اهمیت در جایگاه بعدی قرار میگیرد. موانع بازاریابی و مدیریتی رابطه معنی داری با متغیر وابسته ندارند اما در تحلیل رگرسیون تاثیر افزایشی بر نارساییهای توسعه گردشگری دارند. بنابراین با انجام اقدامات لازم و فراهم کردن امکانات و خدمات برای رفع مشکلات از طریق برنامه ریزی و راهبردهای مناسب از جمله تدوین برنامههای آموزشی، احیاء و توسعه زیر ساختهای گردشگری روستاها و معرفی و شناساندن جاذبهها و محصولات گردشگری روستاهای هدف میتوان در راستای توسعه روستاهای مورد نظر از منظر گردشگری گام برداشت.
The main purpose of this research is to investigate the obstacles to the development of rural tourism in the target villages of Northern Khorasan, and to present an appropriate strategic model for those villages. Hence, two methods of documentary and field study have been employed to prepare the theoretical framework of our research and examine the present condition. Testing the hypotheses of the research reveals that there is a meaningful and positive correlation between the cultural and educational problems and the problems related to the development of tourism. Environmental problems are the second major obstacle and infrastructural problems are next in significance. Marketing and management problems have no meaningful relation to the dependant variable, yet in regression analysis, they show an increasing influence on the failure in tourism development. Therefore, by taking appropriate measures such as providing proper services and facilities, and appropriate planning and strategies regarding educational programs, and reconstruction of tourism infrastructures in villages, and publicizing tourism destinations and attractions and products of the target villages, we can highly improve the development of rural tourism.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره ٥: بررسي موانع بازاريابي و تبليغات گردشگري از نگاه روستائيان درصد افراد پاسخگو سوال کمبود تبليغات و اطلاع رساني از طريق صدا و سيماي استاني و 0/000 3/87 1/45 54/1 10/6 16/5 5/9 12/9 سازمان هاي مرتبط در خصوص تهيه کاتالوگ و بروشور نبودن هيچ گونه آمار در زمينه تعداد گردشگران و طبقه بندي آنها ٨/٢ ٥/٩ ١٤/١ ١٢/٩ ٥٨/٨ ١/٣١ ٤/٠٨ ٠/٠٠٠ بر مبناي بخش بندي بازار کمبود يا عدم دسترسي به وسايل ارتباطي نظير پست و اينترنت و ٤/٧ ٨/٢ ٢٠ ١٠/٦ ٥٦/٥ ١/٢٣ ٤/٠٦ ٠/٠٠٠ غيره عدم وجود بازار جهت عرضه صنايع دستي و سوغات به گردشگران وارد ٧/١ ١١/٨ ١٦/٥ ١٢/٩ ٥١/٨ ١/٣٤ ٣/٩١ ٠/٠٠٠ شده کل 0/000 3/97 0/63 - - - - - منبع : محاسبات تحقيق حاضر همچنان که داده هاي جدول شماره ٦ مربوط به نارساييهاي گردشگري از نگاه ساکنان روستاها نشان ميدهد ميانگين کل نارساييهاي توسعه گردشگري در بين ساکنان روستا در بازٔە ١ تا ٥ برابر با ٢/٩٧ است .
جدول شماره ٢٠: بررسي نارساييهاي توسعه گردشگري از مسئولان درصد افراد پاسخگو سوال تأثير کم درافزايش درآمد ٧/٠ ١٣/٤ ٢٦ ٣٢/١ ٢١/٤ ١/٤٢ ٣/٠١ ٠/٠٠٠ تأثير کم در ايجاد اشتغال ٨/١ ١٢/٣ ٢٤/١ ٣٢/٥ ٢٠ ١/٥٣ ٣/٤١ ٠/٠٠٠ پـايين بـودن سـطح امکانـات و ٨/١ ١١/٣ ٢٦/١ ٢٠/٤ ٣٢/١ ١/٣٤ ٤/٠١ ٠/٠٠٠ خدمات نــاچيز بــودن ميــزان توســعه ٥/٢ ١٤/٢ ١٨/٣ ٢٨/٢ ٣٢/١ ١/٠٢ ٣/٥٣ ٠/٠٠٠ گردشگري در روستاها عدم آشنايي ساکنان بـا توسـعه ٧/١ ١٤/٣ ٢٥ ٣٢/١ ٢١/٤ ١/٢٠ ٣/٤٦ ٠/٠٠٠ گردشگري عدم رضايت گردشگر ٨/٤ ١٣ ٢٥ ٣٢/٥ ٢١ ١/١٠ ٣/٦٤ ٠/٠٠٠ کل 0/000 3/26 - - - - - منبع : محاسبات تحقيق حاضر در جدول شماره ٢١، همبستگي ميان متغيرهاي مستقل با وابسته نشان ميدهد که بين موانع زيربنايي، آموزشي و فرهنگي و موانع زيست - محيطي با مشکلات توسعه گردشگري، همبستگي مثبت و معنيداري وجود دارد به طوري که ميتوان گفت هر چه اين موانع ومشکلات افزايش يابدتوسعه گردشگري با شدت بيشتري با مشکل مواجه ميشود.