چکیده:
هدف پژوهش حاضر تدوین چارچوب برنامهدرسی سوادرسانهای در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه صاحبنظران است. این پژوهش با رویکرد کیفی از طریق مصاحبه با 28 نفر از متخصصان علوم ارتباطات، علوم تربیتی و فعالان سوادرسانهای انجام شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند تا حد اشباع انجام شد. برای تعیین روایی مصاحبه از روایی محتوایی استفاده شد و دادهها به روش تحلیل محتوای استقرایی تحلیل شد. بر اساس دیدگاه متخصصان، اهداف برنامهدرسی سوادرسانهای شامل رسانهشناسی، اصلاح سبک مصرف رسانهای، توسعه اخلاق کاربری، پرورش شهروند فعال و تربیت معلم مولد میباشد. همچنین محتوا شامل مفاهیم وکلیات، تکنیکهای ساخت رسانهای، نقد وتحلیل پیامها، رژیم مصرف رسانهای، ملاحظات اخلاقی و کاربست رسانه است. بدین منظور باید روشهای توضیحی، مسئلهمحور، مشارکتمحور، انتقادی و کارگاهی برای تدریس بهکار رود و از شیوه ارزشیابی مشاهدهای، عملکردی، پروژهای، آزمون و خودارزیابی استفاده شود. چارچوب بهدست آمده میتواند مبنایی برای طراحی برنامهدرسی سواد رسانهای در دانشگاه فرهنگیان باشد.
The purpose of this study is to develop framework for the media literacy curriculum at Farhangian University. This research was conducted with a qualitative approach through interviews with 28 experts in three groups: communication science specialists, educational sciences and media literacy activists. Sampling was performed purposefully. Content validity was used to determine the validity of the interview and the data were analyzed by categorization method. According to experts, the goals of the media literacy curriculum include media studies, media management, critique and analysis skills, user ethics and media use. Content also includes concepts and generalities, media techniques, message critique, consumption pattern modification, ethics, and media usage. For this purpose, explanatory, problem-oriented, participatory-oriented, critical and workshop methods should be used for teaching, and observational, functional, project, test, self-assessment and self-evaluation methods should be used. The obtained framework can be the basis for designing a media literacy curriculum at Farhangian University.