چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارتباط با همسالان و رضایت از مدرسه با رضایت از زندگی دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر مهاباد انجام گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی است و از نظر گردآوری داده ها و اطلاعات و روش تجزیه وتحلیل یک پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد جمع آوری گردیده است.
جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان پنجم ابتدایی شهر مهاباد است. برای بدست آوردن تعداد نمونه ای تحقیق حاضر از جدول مورگان استفاده شده و تعداد نمونه ٣٨٤ نفر تعیین شد. همچنین روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای می باشد. ابزار گردآوری دادهها در مطالعه ی حاضر پرسشنامه ی محقق ساخته می باشد. تحقیق حاضر با استفاده از روش های کمی تجزیه و تحلیل گردید. بر این اساس از آمارهای توصیفی و استنباطی برای ارائه یافتهها استفاده شد. همچنین جهت تحلیل دادهها از آزمون های اسمیرنوف -کولموگروف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتهها بیانگر این است که بین ارتباط با همسالان و رضایت از زندگی (٠/٣٩٩) و همچنین رضایت از مدرسه و رضایت از زندگی (٠/٥٦٧) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between communication with peers and satisfaction with school and life satisfaction of fifth grade students in Mahabad city. The current research is an applied research in terms of its purpose, and in terms of data and information collection and analysis method, it is a descriptive and correlational research. Information has been collected through a standard questionnaire. The statistical population of this research includes all fifth grade students of Mahabad city. Morgan's table was used to obtain the sample size of the current research and the sample size was determined to be 384 people. It is also a multi-stage cluster sampling method. The tool of data collection in the present study is a researcher-made questionnaire. The present research was analyzed using quantitative methods. Based on this, descriptive and inferential statistics were used to present the findings. Also, Smirnov-Kolmogorov tests and Pearson's correlation coefficient were used to analyze the data. The findings indicate that there is a positive and significant relationship between communication with peers and life satisfaction (0.399), as well as school satisfaction and life satisfaction ( 0.567 .)
خلاصه ماشینی:
فرضيه شماره ٢: بين رضايت از مدرسه و رضايت از زندگي در بين دانش آموزان پنجم ابتدايي شهر مهاباد رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
١-٤ آزمون فرضيه هاي تحقيق ١)تحليل و بررسي فرضيه اول تحقيق بين ارتباط با همسالان و رضايت از زندگي در بين دانش آموزان پنجم ابتدايي شهر مهاباد رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
جدول ٢: تحليل و بررسي فرضيه اول تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) از همبستگي پيرسون براي آزمون اين فرضيه استفاده شد: بين ارتباط با همسالان و رضايت از زندگي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد؛ چون همانطور که در جدول (٢) مشاهده ميکنيم ٠/٠٠٠= P از ٠/٠٥ کوچکتر است .
بنابراين فرضيه پژوهش مبني بر وجود همبستگي بين ارتباط با همسالان و رضايت از زندگي بين دانش آموزان پنجم ابتدايي شهر مهاباد تاييد مي گردد.
١)تحليل و بررسي فرضيه دوم تحقيق بين رضايت از مدرسه و رضايت از زندگي در بين دانش آموزان پنجم ابتدايي شهر مهاباد رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
جدول ٣: تحليل و بررسي فرضيه دوم تحقيق (به تصویر صفحه رجوع شود) از همبستگي پيرسون براي آزمون اين فرضيه استفاده شد: بين رضايت از مدرسه و رضايت از زندگي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد؛ چون همانطور که در جدول (٣) مشاهده ميکنيم ٠/٠٠٠= P از ٠/٠٥ کوچکتر است .
بنابراين فرضيه پژوهش مبني بر وجود ارتباط بين رضايت از مدرسه و رضايت از زندگي بين دانش آموزان پنجم ابتدايي شهر مهاباد تاييد مي گردد.
“Schooling and children's subjective well-being,” in Handbook of Child Well-Being: Theories, Methods and Policies in Global Perspective, eds A.