چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش مهارت های زندگی در توانمندسازی کودکان پیش دبستانی در ارتقا مهارت های اجتماعی و پیشگیری از پرخاشگری چیست. پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی نگارش شده است. اثربخشی مهارت های زندگی پیش دبستانی١را به عنوان یک برنامه (مهارت های اجتماعی) ارزیابی کردند، که در آن سه واحد از چهار واحد مهارت به ترتیب موقعیت های برانگیزاننده برای آموزش مهارت های اجتماعی که با پرخاشگری مقابله میکنند (واحد یک در سطح کلاس، ارتباطات عملکردی، تحمل تاخیر و مهارت های دوستی)، سرمایه گذاری شود. همچنین، برای کنترل پرخاشگری کودکان از سه روش کارتارسیس، ٢ آموزش والدین ٣و روش های شناختی٤بهره جست. نتایج و یافته های پژوهش نشان می دهد که پیشگیری از رفتار پرخاشگرانه به عنوان یک عامل اولیه و مهم برای جلوگیری از ایجاد مشکلات رفتاری نگران کننده تر مانند خشونت است و در آینده از تلف شدن منابع انسانی و مادی فراوان برای جبران خسارت های ناشی از عدم آموزش درست و به موقع این مهارتها پیشگیری خواهد کرد.
خلاصه ماشینی:
در دوره پيش دبستاني ، رابطه بين رشد شناختي و زبان بسيار مهم است ، زيرا کودکان شروع به بيان افکار خود از طريق زبان مي کنند و شروع به فکر کردن 1 World health organizaition 2 Unicef 3 Hunt 4 Sensitive periods 5 Windows of opportunitie 40 به صورت کلمات مي کنند؛ بنابراين ، محيط بايد به عنوان تسهيل کننده و حمايت از زبان ، براي بهبود يادگيري و درک کودک مورداستفاده قرار گيرد (چارچوب برنامه درسي ملي پيش دبستاني موريتاني ،١ ژانويه ٢٠١٠).
مهارت اول : پاسخگويي به تماس ها 1 Kozden 2 Ladd & Burgess 3 Crick & et all 4 Archer 5 Fisher, Thompson, Hagopian, Bowman & Krug 6 Hagopian, Fisher & Sullivan 7 Tiger, Hanley & Bruzek 8 Fahmie, Iwata & Mead 9 Preschool Life Skills 1 Biglan, Flay, Embry & Sand0ler 1 Horner & Baer 1 43 هانلي و همکاران (٢٠٠٧) به کودکان آموخت که نسبت به شنيدن نام خود به عنوان پيشرو براي رعايت دستورالعمل ها پاسخ دهند.
1 Lochman 2 Shoor 3 Biglan 4 Broidy & et al 5 Tremblay & et al 6 National Institute of Child Health and Human Development Early Childhood Care Research Network 46 منابع اميرخاني ، محمد امير، اوليايي منش ، عليرضا، برکاتي ، سيد حامد، بهشتيان ، مريم ، خزايي، سهيلا و ذاکري، محمدرضا (١٣٨٨).