چکیده:
جاذبههای معماری، بهمثابهٔ ذخایر ارزشمندی از فهم انسان از مکان، متنوع و گوناگون هستند که، با توجه به اقلیم، کارکرد و مواد و مصالح ساختهشده، جذابیتهای فراوانی برای دیدهشدن دارند. فهم تجربۀ ادراکشدهٔ بازدیدکنندگان فرایندی مهم در ادامهٔ حیات جاذبههای معماری بهمنزلهٔ مقصد است. فهم اینکه مکان چگونه در بازدیدکنندگان و تجربههای آنها تأثیر میگذارد بسیار ارزنده است؛ چراکه گردشگران و بازدیدکنندگان، با تحلیل تجربۀ خود، داوران نهایی قضاوت دیدار هستند. هدف تحقیق حاضر بررسی چگونگی تأثیر تجربهٔ بازدیدکننده در مسجد جامع عتیق اصفهان بهمثابهٔ موزهٔ معماری اسلامی - ایرانی در توسعهٔ گردشگری معماری و همچنین شناسایی عوامل مؤثر در تجربه است. روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهٔ آماری این تحقیق بازدیدکنندگان مسجد جامع عتیق اصفهان هستند. برای تعیین تعداد نمونهٔ تحقیق، تعداد 217 نفر به روش تصادفی ساده و براساس جدول مورگان به دست آمد. جمعآوری اطلاعات بهوسیلهٔ پرسشنامه انجام و پایایی ابزار تحقیق با کسب آلفای 842/0 تأیید شد. بهمنظور تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی اسپیرمن، رگرسیون و تحلیل عاملی در محیط نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی و رگرسیون نشان میدهد بین تجربهٔ بازدیدکنندگان مسجد جامع عتیق و توسعهٔ گردشگری معماری رابطهٔ مثبت و معناداری وجود دارد و متغیر تجربهٔ بازدیدکننده توسعهٔ گردشگری معماری را پیشبینی میکند. همچنین، با استفاده از آزمون تحلیل عاملی، هشت عامل بهمنزلهٔ عوامل اثرگذار در تجربهٔ بازدیدکننده و توسعهٔ گردشگری معماری شناسایی شدند.
Architectural attractions, as valuable resources of human understanding of the place, are diverse and varied, which, according to the climate, function and materials, have many attractions to be seen. Understanding the perceived experience of visitors is an important process in the continuation of the life of architectural attractions as a destination. Understanding how a place affects visitors and their experiences is valuable; Because tourists and visitors, by analyzing their experience, are the final judges of the visit. The aim of the current research is to investigate how the visitor's experience in Isfahan's Jame Atiq Mosque as a museum of Islamic-Iranian architecture affects the development of architectural tourism and also to identify the Effective factors on the experience. The research method is a descriptive-analytical type that was carried out by a survey method. The statistical population of this research is the visitors of Jame Atiq mosque in Isfahan. To determine the number of the research sample, the number of 217 people was obtained by simple random method and based on Morgan's table. The data collection was done by the questionnaire and the reliability of the research tool was confirmed by obtaining an alpha of 0.842. In order to analyze the data, Spearman's correlation test, regression and factor analysis were used in the SPSS software environment. The results of the correlation and regression test show that there is a positive and significant relationship between the experience of visitors of Jame Atiq Mosque and the development of architectural tourism, and the variable of visitor experience predicts the development of architectural tourism. Also, using the factor analysis test, eight factors were identified as effective factors in the visitor's experience and the development of architectural tourism.