چکیده:
رمانهای لقیطه نوشته عبدالحلیم عبدالله و رمان احتمالا گم شدهام نوشته سارا سالار نمونه خوبی از متونی است که به وضعیّت زن در جامعهای مردسالار میپردازد. لیلی، قهرمان اصلی رمان لقیطه است و قهرمان اصلی رمان احتمالا گم شدهام، خود روایتگر رمان است. قهرمان هر دو رمان زنانی هستند که هنجارهای جامعه و نقشهایی که در اجتماع پذیرفتهاند، آنها را محدود کردهاست و با وجود آشفتگیهای متعدد، برای رسیدن به کمال، سفری درونی را تجربه میکنند. مقاله حاضر در نظر دارد با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی تطبیقی این دو رمان بر مبنای نظریه مورین مرداک بپردازد. هدف این مقاله پاسخگویی به این پرسش است که توالی اعمال قهرمان زن در رمانهای لقیطه و احتمالا گم شدهام چگونه است؟ بر این اساس، سازههای متن دو رمان و مجموعهای از روابط متنی آن با نظریه مرداک ارزیابی و توصیف شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که توالی اعمال لیلی در لقیطه و راوی در احتمالا گم شدهام، از الگویی ده مرحلهای تبعیت میکند که عبارت است از: گذار از زنانگی، هم ذاتپنداری با مردان، مسیر آزمونها، موفقیت خیالی، نه گفتن زن قوی، هبوط نزد الهه، تجدید زنانگی، علاج شکاف میان مادر و دختر، یافتن مرد درون و رسیدن به ماورای دوگانگی.
Laghatah, written by Abd al-Halim Abd Allah, and Probably I Am Lost, written by Sara Salar, are two examples of texts dealing with the status of women in a patriarchal society. The protagonists of Laghatah and Probably I Am Lost are named Leili and Ravi, respectively. Both novels’ protagonists are women limited by the society norms and their social role. Despite various turbulence, they experience an internal journey to achieve perfection. The present study investigated both novels comparatively based on Maureen Murdock’s theory using analytical-descriptive method. The paper aims to investigate the sequence of female heroes’ actions in Laghatah and Probably I Am Lost? Accordingly, the text structure of both novels as well as a set of their textual connections were evaluated and described through Murdock’s theory. The results showed that the sequence of Leili’s actions in Laghatah and Ravi’s in Probably I Am Lost follows a ten-stage model, including: passing from femininity, identification with men, tests path, imaginary success, being rejected as a powerful woman, falling in front of the goddess, femininity renewal, removing the gap between mother and daughter, finding the internal man, and reaching beyond duality.